Pinsam fråga...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albino_myra
    • September 2006
    • 161

    Pinsam fråga...

    Jag har en pinsam fråga som jag trots allt vill ha svar på.. Köpte 2 st kolsvarta fiskar på fredagen, men nu kommer jag inte längre ihåg vad de heter. De liknar ju inte heller black mollyn. Har för mig att hon i affären sade miljonfisk,men är inte säker. Nån som kan hjälpa mig?
    Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    du kan inte beskriva hur den ser ut?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      miljonfisk är en populärnamn-synonym till guppy - men kolsvarta?
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • albino_myra
        • September 2006
        • 161

        #4
        http://www.zoonen.com/perzoonen/edit...196&gid=956152 där finns en bild på min svarta mamma-fisk, som snart ska få yngel. Skulle gärna få reda på vilken sort hon är, så att jag på bästa sätt kan sköta om ynglen
        Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Länken skall tydligen vara:



          Men jag lyckas bara se tumnageln. Men nog ser det ut som en molly...

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hmm, ja, bilden går inte att "förstora", kanske för att länken går direkt till bildredigeringssidan, och inte till bildvisningssidan? När jag gick in på presentationen, och se´n gick in i galleriet, så kunde jag öppna bilden. Du kan länka direkt till bilden också.

            Jag tycker också att det ser ut som en molly. Miljonfisk är som sagt ett annat namn för guppy, och det finns både hanar och honor som har svart bakkropp, men helsvarta?
            Senast redigerad av Shepard; 01 October 2006, 17:35.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • albino_myra
              • September 2006
              • 161

              #7
              Jag är inte nåt vidare bra på att länka ännu. Och det är dessutom ingen tumnagel Så ni tror att det är en molly? Kanske kvinnan i affären sade fel till mig, det verkade som om hon inte riktigt visste vad hon sysslade med ...
              Om vi säger att det är två black mollyn jag har i mitt akvarium, så hur länge tar det innan "mamma-mollyn" får sina yngel?
              Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Vad gäller svart guppy så finns det med grå grundfärg med triangel stjärt.. men då är den grå längst fram.. det finns det som kallas moskva-blå som nästan ser svart ut.. den kan vara färgad hela fisken fram till munnen...

                Svarta rundstjärtar finns också hos guppy.. men då är inte heller hela fisken svart och honorna är aldrig helsvarta hos ngn variant.. svart stjärt o mörk kropp kan de ha.

                Men låter mer som en molly detta.

                Dräktighetstiden hos Black molly är ca 28 dagar

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Ursprungligen postat av MaxRobban
                  Dräktighetstiden hos Black molly är ca 28 dagar
                  Men detta är f o m att fisken har hunnit bli könsmogen och sedan befruktad.

                  Kommentar

                  • albino_myra
                    • September 2006
                    • 161

                    #10
                    jaa, jag kan nog nästan ge 100 på det att när jag släppte lös min molly hona så befruktade hanen henne. Han var som galen efter henne, och lät inte henne vara ifred en enda gång. Nu har jag henne pånytt inne i yngelboxen, eftersom jag vet, att om det föds några yngel så käkar barberna upp dem genast.
                    Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Dessa fiskar har förrådsbefrukning, fisken, honan behöver inte bli könsmogen innan hon paras, man har gjort försök med platys där man lyckats konstatera att honor som blivit parade vid 8 dagars ålder och sedan hållts separerade från hanar kan föda när de blivit könsmogna, vet inte var gränsen går för black mollys, men de är i princip alltid befruktade när de säljs, tillräckligt för att få kullar iaf i ett halvår. Så i normalfallet, snart efter att första hanen i samma uppfödnings-akvarium/damm blivit könsmogen är i princip alla honor parade, även om honorna blir könsmogna en eller två månader senare och inte träffat den hanen under hela tiden sen parningen kan hon föda hans avkomma. Själva befruktningen av äggen sker dock först när honan har blivit mogen att producera ägg och har gjort det.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...