vad för malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    vad för malawi?

    hej.. var iväg och köpte 3st malawiciklider idag som jag har glömt namnet på så klart

    dom har orange fenor och orangebrun i kroppen med ett blå lila huvud..
    den är relativt fredlig och blir ca 12cm om jag inte minns fel..

    någon som har en aning om vad jag menar?

    tyvärr har jag ingen kamera så ja kan ta kort på den..

    mvh Andreas
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    ser nu att det nog bara e hanen som kroppen är brun/orange med blått huvud.. honorna är helblåa med orange fenor

    hanen har blåa fenor ser jag nu oxå när dom har färgat ut lite
    Senast redigerad av andreassofus; 28 September 2006, 20:19.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Långås
      • December 2005
      • 1368

      #3
      Har du inte någon karmeramobil. En bild säger mer än tusen ord :-)
      Mvh Peter

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        jo de har jag men ja kan inte få in bilderna på datorn
        jag tror inte att det är en ovanlig fisk för ja ser den titt som tätt i affärerna
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • HazelCR

          #5
          Ursprungligen postat av andreassofus
          ser nu att det nog bara e hanen som kroppen är brun/orange med blått huvud.. honorna är helblåa med orange fenor

          hanen har blåa fenor ser jag nu oxå när dom har färgat ut lite
          Är det verkligen en Malwiciklid? Kan det var en Tanganyika?

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            det hoppas jag inte att det var. är ganska säker på att det är en malawiciklid. tror han sa de oxå.. men det klart.. ja kollade igenom alla malawiciklider på artbeskrivningarna utan att hitta den..

            tänk om det nu är en Tanganyikaciklid.. vad händer då? kan det funka ändå?
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              dom är väldigt lika Pseudotropheus sp. "acei" i form tyckr jag.. andra färger bara
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Ursprungligen postat av andreassofus
                dom är väldigt lika Pseudotropheus sp. "acei" i form tyckr jag.. andra färger bara
                Hoho mbunas, ja, det finns en dröse arter som ser ut som varandra ett eller flera sätt, det kan vara svårt ibland att göra en säker identifiering till och med när man ser dom på bild, utan bild = ingen säker identifiering. En sak jag har lärt mig att många människor har svårt att se väsentliga skillnader om de ser en likhet, och alla människor upplever utseende på olika sätt, så att artbestämma en mbunas efter en beskrivning, skulle vara med en massa tur isf, men fortfarande ingen säker identifiering.

                Mitt bästa tips är att du går tillbaka till butiken och kollar vad det är för fisk.

                Om fisken skulle komma från Tanganikasjön så spelar det ingen roll så länge fiskarna går bra ihop, det finns många biotopfanatiker som tycker att man ska hålla isär fiskarna från de olika sjöarna, men det har ingen större praktisk betydelse så länge det är arter som passar ihop. Fiskar från Tanganikasjön anses generellt lite känsligare än de från malawisjön, men det är inget du behöver haka upp dig på, du sköter väl fiskarna så bra du kan?

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik...
                  Hoho mbunas, ja, det finns en dröse arter som ser ut som varandra ett eller flera sätt, det kan vara svårt ibland att göra en säker identifiering till och med när man ser dom på bild, utan bild = ingen säker identifiering. En sak jag har lärt mig att många människor har svårt att se väsentliga skillnader om de ser en likhet, och alla människor upplever utseende på olika sätt, så att artbestämma en mbunas efter en beskrivning, skulle vara med en massa tur isf, men fortfarande ingen säker identifiering.

                  Mitt bästa tips är att du går tillbaka till butiken och kollar vad det är för fisk.

                  Om fisken skulle komma från Tanganikasjön så spelar det ingen roll så länge fiskarna går bra ihop, det finns många biotopfanatiker som tycker att man ska hålla isär fiskarna från de olika sjöarna, men det har ingen större praktisk betydelse så länge det är arter som passar ihop. Fiskar från Tanganikasjön anses generellt lite känsligare än de från malawisjön, men det är inget du behöver haka upp dig på, du sköter väl fiskarna så bra du kan?
                  hej erik och tack för ditt svar.. jag ska rinnga till han sedan idag och fråga honom.
                  jo att tanganyikaciklider är lite känsligare har jag nog läst någonstans tror jag.. men jag sköter allt om mina fiskar med regelbundna vattenbyten och håller koll på vattenväderna. fiskarna simmar och äter och är pigga och glada
                  har även haft malwiciklider för en 4-5 år sedan.
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    nu har jag varit i affären och tagit reda på vad det var för fisk..
                    det var en Copadichromis borleyi blue.
                    Jag kollade på artbeskrivningen och just den jag har som heter "blue" fanns inte med.
                    Senast redigerad av andreassofus; 30 September 2006, 13:32.
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Vilken tur att du tog reda på det, ganska olik acei, men som sagt vi letar efter olika saker när vi jämför fiskar och upplever fiskar olika beroende på vem som tittar. Det är bra att hålla reda på vad ens malawi heter, eftersom; det kan vara mycket svårt att identifiera dem säkert, de både lever länge och får yngel mycket lätt och därför byter många malawis ägare, inte så kul att komma med en rejäl påse fisk som blivit tvärgrå under transport och säga; den påminner om acei när den inte är blek. Går du till en butik med en duktig kull får du förmodligen en skarp blick genom ögonbrynen om du inte vet vad det är för oidentifierbar fisk du har med dig, i stället för runt 20:-/ungfisk.

                      Copadichromis borleyi tillhör inte en Mbuna-gruppen, vilket acei gör, om du vill leta intformation om arten ska du inte lägga alltför mycket vikt vid tilläget blue, i grova drag spelar det ingen roll för skötseln vilken variant på arten det är, det är i pricip bara när man ska blanda den med arter som är aggressiva mot fiskar med dess färger eller har ökad risk att korsa sig för att de är för lika det är relevant.

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #12
                        hej erik.. hehe ja såg de nu att den inte va ett dugg lik acei men fin va den i alla fall.

                        tack så mycket för ditt svar.. heter den inte "blue" egentligen eller?

                        jo som du sa så är det nog bra att veta vad det är för fiskar man har..
                        men det va ju inte en tanganyikaciklid i alla fall

                        /Andreas
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • PsyM
                          • April 2004
                          • 283

                          #13
                          kan det vara en rostciklid eller en hongi kanske?

                          bild på en rostciklid i länken nedan
                          Senast redigerad av PsyM; 30 September 2006, 14:25.
                          Min Zoon
                          Mitt 900 liters

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #14
                            Ursprungligen postat av andreassofus
                            hej erik.. hehe ja såg de nu att den inte va ett dugg lik acei men fin va den i alla fall.

                            tack så mycket för ditt svar.. heter den inte "blue" egentligen eller?

                            jo som du sa så är det nog bra att veta vad det är för fiskar man har..
                            men det va ju inte en tanganyikaciklid i alla fall

                            /Andreas

                            Blue är bara tillägsnamn för vilken variant av arten det är, det är inte så stor skillnad på de olika varianter inom arten ur praktisk synvinkel, ibland kan det vara svårt att hitta artiklar om en viss variant av en art, då kan man leta efter information om arten som sådan.

                            Kommentar

                            • andreassofus
                              • November 2005
                              • 5643

                              #15
                              Ursprungligen postat av PsyM
                              kan det vara en rostciklid eller en hongi kanske?

                              bild på en rostciklid i länken nedan
                              http://www.akwafoto.pl/tapety/iodotr...ae1024_768.jpg

                              nej det är inte en sån. har som sagt varit i affären och tagit reda på vad det är för fisk.

                              erik. ok tack för det
                              Mvh Andreas
                              min zoon
                              msn adress

                              Kommentar

                              Arbetssätt...