prickig randig fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • habob
    • April 2006
    • 119

    prickig randig fisk?

    jag har sett en fisk på en bild men det stor inte non namn o jag vill veta namnet o om det gor o hitta det på zoo affärer jag har bilden i datan men hur ska jag visa det!!!!!?
    hej!
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Har du hittat bilden på nätet anger du URLn för sidan.

    Kommentar

    • habob
      • April 2006
      • 119

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Har du hittat bilden på nätet anger du URLn för sidan.
      ja det är denna bilden på fisken som stor i min profil bild
      hej!

      Kommentar

      • Robin_Hedstrom
        • January 2005
        • 1818

        #4
        Jaguaren?

        Parachromis managuense "Jaguarciklid"

        Finns i de flesta välsorterade akvariebutiker.
        /Robin Hedström
        http://www.robinhedstrom.se/

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Jo, en Parachromis är det. Men jag tycker dom är svåra att skilja åt. Inte är det lättare av att alla bytte namn efter att jag hade sådana matfiskar i mina akvarier på 1970-talet. Men hur ser man att det inte är en P. loisellei. Om man inte vet hur stor den är. P. loisellei blir väl bara drygt 20 cm. P. managuense blir väl runt halvmetern, en grå sak med tydliga prickar även under det svarta längsbandet.

          Kommentar

          • Robin_Hedstrom
            • January 2005
            • 1818

            #6
            Tricket är!! *trumvirvel*
            Att det är FI's fisk på bilden. Det är också han som tagit bilden och han har alltid haft managuense (jaguarciklid) när han haft Parachromis. =)
            /Robin Hedström
            http://www.robinhedstrom.se/

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              FI? Han har säkert rätt, men hur skiljer han dem åt?

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                De flesta i odling är väl hybrider i alla fall, som labiatum/citrinellum... <sa han cyniskt>
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • habob
                  • April 2006
                  • 119

                  #9
                  vill veta mer om detta fisk hur lever den hur stor blir den vad är det för kar man ska ha det till denna fisk?
                  hej!

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Om du är helt såld på den fisken tycker jag att du ska undersöka flera stora centralamerikanska ciklider, lite basic information är lätt att hitta via internet. Just Parachromis managuensis är sällan så gul som fisken på bilden, några av dess närmsta släktingar är ofta mer lik fisken på bilden just färgmässigt. De flesta (alla?) dessa arter har stora utbredningsområden med betydliga skillnader i utseende bland annat beroende på vart de kommer ifrån, och olika akvariestammar kan se olika ut, plus som redan nämnt rör eventuella korsningar till det hela ytterligare, dessutom säljs de ibland under fel namn. Fisken på bilden har den låga pannan och breda huvudet jag brukar förknippa med just Parachromis managuense. Det är en fisk som blir stor, upp emot en halvmeter, är aggressiv, kräver stora akvarier, gräver, osv.
                    Ett väl fungerade par kan trivas ett tag i ett 540-liters-akvarium, men de växer ur det med tiden, har man otur slår de ihjäl varandra redan när de är små i ett så litet akvarium. En del personer håller en ensam fisk, då kan man klara sig med lite mindre akvarium, andra fyller akvariet med fiskar som är ungefär lika tuffa för att de inte ska kunna slå ihjäl varandra, provar man det behöver man extrem filtrering och mycket rationellt vattenbytessystem.

                    Kommentar

                    • habob
                      • April 2006
                      • 119

                      #11
                      tackar mycket!
                      hej!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...