Blå Tanganyika ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    • August 2006
    • 294

    Blå Tanganyika ciklid

    Satt och kikade på Back to natures hemsida och kollade under fliken inspiration, därefter under moduler, sista bilden är från ett 1000 liters hörnakvarium. På denna bild finns en väldigt vacker blå ciklid (med svarta inslag), vilken art är detta?

    Mycket tacksam för svar då jag står i begrepp att starta ett Tanganyika akvarium, en sån här fisk måste finnas med i planerna .
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Antar att du menar Benthochromis tricoti http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=545
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • janne63
      • August 2006
      • 294

      #3
      Hej Kjell,

      Nej, den såg inte riktigt likadan ut (färgmässigt i alla fall), men jag tror faktiskt att det var du som var fotograf (väldigt bra bilder förresten, å va sugen man blir). http://www.backtonature.se/sweden/in...n_modules.html

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av janne63
        Hej Kjell,

        Nej, den såg inte riktigt likadan ut (färgmässigt i alla fall), men jag tror faktiskt att det var du som var fotograf (väldigt bra bilder förresten, å va sugen man blir). http://www.backtonature.se/sweden/in...n_modules.html
        Om det är fotot längst ner och fisken till vänster ovan stenen (med två orange N. leleupi precis till vänster om sig) du menar så är det den fisken jag länkade till

        Det är förövrigt ytterst ovanligt att B. tricoti är så utfärgad som på bilden - det är väl i stort sett bara när den skall leka
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 16 August 2006, 22:13.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • janne63
          • August 2006
          • 294

          #5
          Jo, precis den fisken var det. Tack! Jag tror nästan att jag behöver denna art i mitt akvarium ....... Jag har aldrig sett någon liknande bild på denna art tidigare så därav min fråga.

          Många tack,

          Janne

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Som det står i artbeskrivningen så är det definitivt inte direkt någon lätt art
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • janne63
              • August 2006
              • 294

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Som det står i artbeskrivningen så är det definitivt inte direkt någon lätt art
              Nej, det har jag sett men jag har haft alla de "lätta" tidigare (Julidochromis, Prinsessor, Frontosor) samt Tropheus Moori (dock fick de för mycket stryk av mina prinsessor för att må riktigt bra) så kanske är det dags för en lite större utmaning. Idag har jag (tillsammans med min lille grabb) ett mindre akvarium med L. multifasciatus, Blue Neon samt L. Caudopunctatus (dvs. ganska färglöst men fascinerande fiskar). Min tanke är att flytta Blue neon till mitt nya större kar (540 L) och fylla på med ytterligare någon art, ev. B. Tricoti. En annan tanke har varit att hålla Cyprochromis, jag håller fortfarande på och funderar. Tror du att Tricoti skulle fungera i ett 540 L kar? Vad kan vara ett lämpligt sällskap?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Cyprichromisar borde funka som sällskap
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...