Glupska malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M J
    • August 2006
    • 2

    Glupska malar

    Bestämde mig för att återuppta akvarieintresset och köpte mig ett begagnat 375-liters-akvarium, med medföljande malar. Enligt säljaren skulle de vara fredliga och inte bry sig om övrig fisk, men efter att jag köpt 20 mindre fiskar igår (bl a tetror), så var hälften av de nya fiskarna försvunna i morse när akvariet tändes.

    Det är den stora sorten jag har problem med, och undrar vad det är för sort. Säljaren visste inte. Har sju st i storlekarna 10-30 cm. Det bör vara en vändmal av något slag. Den största (ca 3 dm lång) har mörknat så att prickarna som syns på de mindre mer eller mindre försvunnit.

    Bilder:



    Uppskattar om någon kan hjälpa mig med identifieringen. Kan man vända sig till en akvariebutik och byta in dem mot fredligare arter?
    Senast redigerad av M J; 07 August 2006, 13:31.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det ser ut som Synodontis eupterus. Du bör kunna byta in dem, men alla butiker kanske inte går med på det.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • M J
      • August 2006
      • 2

      #3
      Synodontis eupterus?

      Här är några fler bilder:

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Dina två mindre är Synodontis eupterus, den större ser ut att vara en annan Synodontis, ryggfenan ser annorlunda ut.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

          #5
          Ursprungligen postat av M J
          Uppskattar om någon kan hjälpa mig med identifieringen. Kan man vända sig till en akvariebutik och byta in dem mot fredligare arter?
          Behåll malarna och skaffa större tetror!
          S. eupterus verkar vara en trevlig fisk. Finns bland Zoopets artbeskrivningar.
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Den stora med diffust mönster och tråkig/vanlig ryggfena är mycket riktigt en synodontis av något slag, hela släktet brukar kallas vändmalar, så du hade helt rätt från början, har aldrig hört talas om någon akvarist som orkat bry sig tillräckligt för att få fram säker artbestämning på en förvuxen Synodontis av de tristaste arterna, den är med största sannolikhet en gång i tiden felaktigt såld som Synodontis nigriventris, vilket det inte är. Sök på Synodontis på www.fishbase.se så får du se hur många arter som finns, och att det finns många mycket snygga arter, ingen normal akvarist bryr sig särskilt mycket vad de fulaste arterna heter. Eupterusarna är ju en annan sak, dom är ju snygga.

            Kommentar

            • Azeah
              • October 2005
              • 266

              #7
              Jag tycker att dom ser precis ut som Eupterus. Har själv en sån på ca 15-20 cm, ser precis ut så. Dom är rätt glupska ja, min brukar gå upp till ytan när det serveras koifoder, han ligger där och smaskar i sig. Men som sagt, en väldigt trevlig firre. Min heter för övrigt Chabo... : )
              1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                De två mindre är S. eupterus, den större helgrå törs jag inte ta nån gissning på.

                Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


                Som du märkt relativt fredlig för att vara en Synodontis, dock inte är säker med småfiskar.

                Får du några bra foton på den helgrå (några rejäla "bredsidor" och närbilder på sidan av huvudet) så lägg ut bilderna & en fråga här:
                Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

                så får du den antagligen identifierad rätt snabbt.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...