Pristella eller Copelands tetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tintaglia
    • January 2006
    • 146

    Pristella eller Copelands tetra?

    Jag köpte för ett tag sedan ett gäng Dolkstickstetror. När jag kom hem såg jag att en av dem inte såg ut som de andra. Vid koll med affären fick jag reda på att det var en Pristella - de gick i samma kar. Problemet är att jag inte alls tycker att den ser ut som en Pristella - har letat i böcker och på nätet. Den enda jag har hittat som ser ut som den är Copelands tetra (Hyphessobrycon Copelandi) och den är tydligen ganska sällsynt. Är det någon som har hört talas om den?? Eller kan tala om ifall min fisk verkligen är en Pristella?? Skulle vara kul att veta - tycker den är mycket elegant...


  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Pristellatetra är det i alla fall inte. Kanske snarare röd fantomtetra, rosentetra eller robertsitetra. Jag är inte sååå väl bevandrad bland dessa tetror men pristella har jag själv och det är det inte.
    Bifogade filer
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Tintaglia
      • January 2006
      • 146

      #3
      Tack för svar - jag trodde inte egentligen heller att det var en Pristella. Men det är inte någon av de andra du föreslog - hat letat bilder överallt men de liknar inte alls den jag har. För röda, för höga, saknar prick etc. Kanske nån tetraexpert kan komma med fler tips??

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #4
        Jag är ju absolut ingen tetraexpert men din tetra ser precis ut som mina Rosentetror.
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • Tintaglia
          • January 2006
          • 146

          #5
          Ja, jag har funderat på om det skulle kunna vara en Rosentetra, men de är för röda, både på kroppen och på fenorna. Och de jag har sett (på bild) har inte den svarta fläcken bakom huvudet. Fler förslag mottages tacksamt!

          Kommentar

          • Thaifighter
            • August 2006
            • 420

            #6
            Hej!
            Tror att du själv har kommit på rätt art!
            Har själv haft, Pristellor, Rosentetror, Blödande hjärta och Fantom tetror, har just nu Robertsi tetror och det är ingen av dom arterna!
            Finns en ny variant av Rosen tetra med mer vitt i fenspetsarna, och orange-röd kropp, men liknar inte den heller, då Rosen tetror har två tydliga röda fläckar på stjärtfenan.
            Nä, jag håller på Copelandi!
            Bilden i Akvariets lexikon ser exakt ut som din firre!

            Thaifighter
            Alla mina fisk-video på Youtube!
            http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

            Kommentar

            • elaaa
              • February 2006
              • 62

              #7
              De där ÄR en Pristella!
              Elin

              Kommentar

              • elaaa
                • February 2006
                • 62

                #8
                men dom har jag sett i djuraffärer..dom är ganska vanliga..
                Elin

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Ursprungligen postat av elaaa
                  De där ÄR en Pristella!
                  Ja, min bild föreställer en pristella men inte Tintaglias. Pristellor är vanliga men inte copelandi. Det finns små, små, små skillnader mellan alla dessa tetror som man uppfattar som ganska lika varandra.
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Det finns ganska många arter som ser ut så där: Hyphessobrycon bentosi, H eques, H haraldschultzi, H. simulatus, H. rosaceus, H. serpae, H. callistus, H. minor m fl. Jag tycker dom är knepiga att skilja åt. Även om man hittar bilder på nätet som ser likadana ut så vet man inte om fiskarna på bilderna är rätt identifierade. Nä, dom där klarar jag inte.

                    Kommentar

                    • Tintaglia
                      • January 2006
                      • 146

                      #11
                      Kul att få lite gensvar! Har som sagt glott o letat överallt (böcker, nätet, djuraffärer etc) på alla upptänkliga varianter av tetror men bara hittat en enda som exakt stämmer överens med min tetra, och det är Copelands. Alla andra är (som jag skrev tidigare) för höga, för korta, för mörka, för röda, och så vidare. Det tråkiga är att jag inte kan få tag i fler - det är så länge sedan jag köpte den att det inte finns några kvar i affären. Skulle gärna vilja ha ett litet stim...

                      Kommentar

                      • Thaifighter
                        • August 2006
                        • 420

                        #12
                        Hej!
                        Händer rätt så ofta att det slinker med nån udda art, speciellt bland vildfångade tetror, då dom fångas i stora stimm!
                        Du får gå runt och kolla bland akvarieaffärernas tetror om det gömmer sej nån mer av samma art!
                        Eller varför inte fråga i akvarieaffären om dom finns med på deras inköpslistor så kan dom kanske köpa hem ett stimm till dej!
                        Lycka till!
                        Thaifighter
                        Alla mina fisk-video på Youtube!
                        http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                        Kommentar

                        • Tintaglia
                          • January 2006
                          • 146

                          #13
                          Jo, jag förstår att det måste ha gått till på det viset - ska höra efter nån gång när jag får lite mer plats i nåt kar... Eller när jag blir miljonär och kan köpa ett större...

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Jo, jag räknade inte upp H. copelandi - avsiktligen. Jag tror inte det är den. Jag har hittat tre bilder varav en nästan säkert verkligen föreställer den arten (en gammal Axelrod-bild i Géry, 1977). Samtliga har rund skulderfläck, din har ett sträck.

                            Kommentar

                            • Tintaglia
                              • January 2006
                              • 146

                              #15
                              Kanske det är så - har hittat flera bilder på nätet, varav nån är ganska dålig. Någon av bilderna visar en avlång fläck och någon visar en rund. Men hur vet man om det säkert visar just den arten som det står??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...