vad är det för ål jag har?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilleolov
    • April 2006
    • 79

    vad är det för ål jag har?



    nu är det så att jag har två ålar i mitt akvarium,
    men har ingen aning om vad det är för ena.
    och det här är den bästa bilden jag kunde hitta.
    de är ungifär 20 cm just nu, vet ej om de är fullvuxna eller inte.
    mvh//Sandra o Patrik
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av lilleolov
    http://www.ringstad.info/fisk/aal.jpg

    nu är det så att jag har två ålar i mitt akvarium,
    men har ingen aning om vad det är för ena.
    och det här är den bästa bilden jag kunde hitta.
    de är ungifär 20 cm just nu, vet ej om de är fullvuxna eller inte.
    mvh//Sandra o Patrik
    Det är nog inte en ål det liknar en Clarias mal den heter igentligen Asiatisk Ål mal den liknar en ål på bakfenorna men huvudet har en annan form.Om det är en sån så kan den bli över 50 cm lång.Har du andra fiskar i akvariumet också?
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • lilleolov
      • April 2006
      • 79

      #3
      nepp det är ingen Clarias mal, för våra fiskar har ingen lång fena på ryggen, bara en liten kortis fena på 1,5cm*1,5 cm*0,2cm typ.

      Den har därmot en lång fena från baken ut på magen (nästan hela under) & även en töntigt liten stjärt fena.
      Dom är "gråa" och ser ut framtill som på bilden, http://www.ringstad.info/fisk/aal.jpg

      Någon som har en gissning?


      Jag har hajmalar, påfågelciklider, scalare och en massa malar, och även en liten kyssgurami i 1000L =)

      Tänkte nämligen sälja av lite stora fiskar och köpa firrar i scalare storleken, för att kunna ha små fisk i lite stim också.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av lilleolov
        nepp det är ingen Clarias mal, för våra fiskar har ingen lång fena på ryggen, bara en liten kortis fena på 1,5cm*1,5 cm*0,2cm typ.

        Den har därmot en lång fena från baken ut på magen (nästan hela under) & även en töntigt liten stjärt fena.
        Dom är "gråa" och ser ut framtill som på bilden, http://www.ringstad.info/fisk/aal.jpg

        Någon som har en gissning?


        Jag har hajmalar, påfågelciklider, scalare och en massa malar, och även en liten kyssgurami i 1000L =)

        Tänkte nämligen sälja av lite stora fiskar och köpa firrar i scalare storleken, för att kunna ha små fisk i lite stim också.
        Det finns en typ till av clarias som kanske har den typen av fenor det är en kopia av en clarias när man tittar på den framifrån min har två lika långa fenor upp till som ner til men den är rosa finns även i den färgen som du säger har jag för mig.Tråkigt att det inte var till hjälp
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Jodu, det är inte så lätt att se vad det är på den bilden, men om ryggfenan är kort är det förmodligen ingen Clarias sp. även den relativt smala munnen antyder att det inte borde vara en Clarias. Clarias är ett släkte, alla Clarias arter är malar, naturligtvis, Här finns en lista på arter inom släktet Clarias;



          Så nog finns det "en" typ till, stene! Men jag tror fortfarande inte att det är en Clarias av tidigare nämnda orskaker. Lite fler bättre bilder kanske skulle göra en relativt säker identifiering möjlig.

          Den smala munöppningen antyder att de inte tänker bli otroligt stora, men det är ingen garanti för att de inte blir för stora.

          Kommentar

          • hansh
            • May 2004
            • 269

            #6
            Tycker det ser ut lite som en fossilis


            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.



            /hansh
            Senast redigerad av hansh; 31 July 2006, 03:21.
            Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

            Kommentar

            Arbetssätt...