Spigg och...? Eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Terato
    • November 2003
    • 560

    Spigg och...? Eller?

    Nu kommer jag med fler arter som jag inte ser vad det är:



    Har mailat annonsören och frågat men ifall jag inte får något svar så lägger jag hit länken okså.

    De små ser nästan ut som spigg, gör de inte? Vet någon om man kan få tag i sån fisk till akvarum?

    De stora fiskarna på bilden då? Vad kan det vara?
    /Sara Östlund

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Spigg & mört. Javisst kan man få tag i såna till akvarium, fast man får förstås fånga dem själv...
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Terato
      • November 2003
      • 560

      #3
      Jasså det är mört asså?

      Hmm.. Väldigt intressant. Tror jag slänger ut en ny tråd om detta. Tack för svaret!
      /Sara Östlund

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

      Kommentar

      • Terato
        • November 2003
        • 560

        #4
        Jag har förstått att du är erfaren när det gäller hållning av svensk fisk, Azur.
        Sökte en massa på forumet.

        En liten grej jag undrar bara. Hur ska man göra med vattnet när man tar in dem från sjön till akvariet? Bara som vanlig inkoppning eller är det bra/dåligt att ta en del vatten från sjön?

        Sen, vilken är bästa storleken att ta in dem? Riktigt små yngel eller lite större?

        Nåt annat man behöver tänka på?
        /Sara Östlund

        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Bara som en vanlig inkoppning. Behöver inte ta något sjövatten. Att dom vuxit till sig lite är bättre än riktigt små yngel. Om det är något annat att tänka på beror på vilka arter.
          Senast redigerad av eriahl; 26 July 2006, 15:50.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Terato
            • November 2003
            • 560

            #6
            Okej..

            mm... det är mest mört jag är sugen på. Och spigg. Min pojkvän insisterar på att han vill ah abborre så det blir det väl kanske också.

            Nu fick jag mail av killen och han skriver att den stora fisken på bilden är en id. Den var hemskt fin. Någon som har erfarenhet av id? Går det att få tag på i östersjön?

            Visst är det bra att ha lite över neutralt ph, för övrigt?

            Fan vad roligt med svensk biotop!

            Oroar mig lite över värmen bara.. Min lägenhet ha varit ganska varm i sommar. Men där jag planerar att ha 960-literskaret kan jag ju ha fönstret öppet iaf. Åsså får det bli kraftfulla pumpar. Akvariet kommer att vara öppet men tänkte inte fylla det hela vägen upp. Mörtarna gillar att hoppa va?

            Har ingen brådska med att ta in nån fisk nu. Tänkte låta mina regnbågsyngel växa upp i det stora när jag har köpt det och få iväg dem först.

            Visst var det runt april som var det bästa tiden att ta in fisk?
            /Sara Östlund

            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Terato
              En liten grej jag undrar bara. Hur ska man göra med vattnet när man tar in dem från sjön till akvariet? Bara som vanlig inkoppning eller är det bra/dåligt att ta en del vatten från sjön?
              Vanlig inkoppning. Sjövatten behövs inte.

              Sen, vilken är bästa storleken att ta in dem? Riktigt små yngel eller lite större?
              Ungfisk är bäst. Inte jättesmå yngel, de är känsliga och svåra att mata (fast jag har fött upp mört från yngel på 8-10mm, så det går), och inte helt vuxen fisk, som har mycket svårare att anpassa sig till akvarium. Fast vad gäller spiggen har du nog inte så mycket val - där blir det vuxen fisk.

              Det enda annat att tänka på är att det faktiskt är riktig fisk, och behöver lika bra omvårdnad, vattenkvalitet & utfordring som vilken vildfångad köpefisk som helst. Jag säger bara det för att jag märkt att folk har en tendens att försöka hålla svensk fisk under förhållanden de aldrig skulle försöka hålla "vanlig" akvariefisk.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Klart det är bäst när det är hyfsat varmt ute men går när det är kallare oxå, längre inkoppning då. Har tagit in fisk i oktober. Svårt att säga art på hans bild men ögonen ser röda ut, då är det mört Mörten överst id underst. Abborren växer mycket fortare än dom andra så skaffa mindre abborrar än dom andra isf. Har du inga täckglas? Normal rumstemp är ingen fara. Vattenvärdet spelar ingen större roll. Finns i östersjön men bara ut och meta annars i någon sjö.
                Senast redigerad av eriahl; 26 July 2006, 17:13.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av Terato
                  Nu fick jag mail av killen och han skriver att den stora fisken på bilden är en id. Den var hemskt fin. Någon som har erfarenhet av id? Går det att få tag på i östersjön?
                  Kan vara en Id. Det är mycket svårt att se skillnad på Id och Mört. Ja, id finns i östersjön, men är inte alls lika vanlig som mört.

                  Visst är det bra att ha lite över neutralt ph, för övrigt?
                  Japp. Helt perfekt.

                  Fan vad roligt med svensk biotop!
                  Japp!

                  Oroar mig lite över värmen bara..
                  Det är inte så där enormt kritiskt med just mört och abborre och id och spigg, men kan du hålla temperaturen under 27-28 grader uppskattas det säkert.

                  Mörtarna gillar att hoppa va?
                  Japp.

                  Visst var det runt april som var det bästa tiden att ta in fisk?
                  Går bra året runt, men sommarhalvåret är nog enklast. Har tillochmed tagit in mört och abborre i december (vattentemperaturen fick stiga över ett par dagar).
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Klart det ska vara svenska fiskar. Sen finns det dom som inte behöver meta upp dom utan bara behöver håva upp ur inloppsfällor till dammar. En del har det bra.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Terato
                      • November 2003
                      • 560

                      #11
                      Verkar ju inte allt för svårt det här. Jag trodde det var mycket mer besvär med att hålla svensk fisk. Inte alls att dom ska tåla mycket mer, det kan jag inte förstå att folk tror. Snarare att de ska vara känsligare. Det är en uppfattning jag har fått. Sen att det var nödvändigt med kylare.

                      De såg ju hemskt lika ut. Spelar ingen större roll vilken man får tag på.

                      Har alltid letat efter fisk som ser ut som typ mört. Är väl barnminnerna från sjön som egentligen satte igång akvarieintresset som spökar. Hade cigarrhajar ett tag. Jättefina fiskar. Men de växte ju ur akvariet och sen tog det väldigt lång tid att hitta någon som kunde ta dem. Så efter det ville jag inte ha några fler fiskar som växer ur akvariet. Det är ju toppen med att hålla fisk från våra vatten. Att man kan lämna tillbaka dem i samma vik igen när de blir för stora.

                      Tänkte ha akvariet öppet och växter bara på landdelen. Hade tänkt mig en 30- 40 cm högt vatten. 960- litrarna är ju 60 cm höga. Alternativt har jag täckglas bara i framkanten så att växterna kan växa upp övanför akvariet men fiskarna inte hoppa ur! Det här kan bli läckert!
                      /Sara Östlund

                      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Tänk på att aborren är en rovfisk som gärna äter de som är lite mindre än sig själv.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Terato
                          • November 2003
                          • 560

                          #13
                          mm.. man får hålla koll så de inte drar iväg..
                          Senast redigerad av Terato; 02 August 2006, 09:16.
                          /Sara Östlund

                          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Jo abborrarna växer fort och en del kan bli riktigt griniga mot resten i akvariet så dom blir stressade. En kortsnutt på ett stycke grinig borre, höll på så mer eller mindre hela tiden. http://s67.photobucket.com/albums/h2...t=MVI_2874.flv
                            Senast redigerad av eriahl; 26 July 2006, 23:15.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Ja för tusan, abborrar kan få värsta ciklid-attityden. Displays, liplocks, och i värsta fall slagsmål (som i akvarium kan vara till döds). Hela paketet.
                              Senast redigerad av Azur; 27 July 2006, 00:40.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...