Clowntetra ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • koffra
    • February 2006
    • 147

    Clowntetra ??

    Hej !

    Jag pratade med en djuraffär om olika fiskar ....och då erbjöd han mig en fisk som han kallar för clowntetra. Han beskriver den som 35cm stor , äter inte växter , ganska agressiv ,gul i botten med svarta ränder. Ha sa även att den är ovanlig.

    Är det någon som utav min fina beskrivning kan säga vilken fisk detta är .

    Mvh jonny
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är sannolikt Distichodus sexfasciatus - den finns med på Zoopets artbeskringar (dock i Goldavdelningen).
    Den blir ca 75 cm och äter växter
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 July 2006, 11:01.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Namnet säger ingenting, inga resultat på varken Google eller Alta Vista. Du kan inte få tag i det latinska namnet då denna fisk antagligen heter något annat i folkmun?

      Du var snabbare, Kjell.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • koffra
        • February 2006
        • 147

        #4
        Han kunde tyvärr inte nåt latinskt namn på fisken .
        men det stämmer ju ganska bra med Distichodus sexfasciatus som du säger kjell.
        jag kan tyvärr inte kolla på den ...än . Goldmember blir det till hösten när man har mer tid till intresset =)

        Om det är den fisken så är det nog inget för mig ....tyvärr , den va ju ganska fin annars.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av koffra
          Om det är den fisken så är det nog inget för mig ....tyvärr , den va ju ganska fin annars.
          Mycket av de snygga färgerna försvinner dock när den blir stor och den är då mer gråaktig.
          Kanonsnygg som yngel annars och har man ett akvarium på några tusen liter så
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Funderade på Leporinus fasciatus. http://freshaquarium.about.com/cs/ch.../leporinus.htm
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • koffra
              • February 2006
              • 147

              #7
              njaa...riktigt så stort kar har jag inte.......men man vet alldrig vart hobbyn slutar =).

              Jag får nog helt enkelt ta och åka å kolla på den . Verkar vara enda "säkra" sättet att se vilken det är.

              Kommentar

              • mmm
                • June 2004
                • 901

                #8
                Ja, sexfasciatus verkar ju kallas Clown Tetra på engelska, så den är det säkert: http://www.fishbase.se/Photos/Thumbn...y.php?ID=10787

                Annars finns det ju flera Distichodus, t.ex. lusosso som blir 38 cm enligt Fishbase: http://www.fishbase.se/Summary/Speci...y.php?id=11195

                Du vet inte om det var en afrikansk eller amerikansk tetra?
                /Mattias

                Kommentar

                Arbetssätt...