Vad är detta för fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille83
    • June 2003
    • 121

    Vad är detta för fisk?

    Någon som vet vad detta är för fisk? Vi kallar honom för torsken.


  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ser ut som nå´n Aequidens, "Cichlasoma" amazonarum, eller liknande typ av ciklid.

    Jämför med en hane jag hade.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Shepard; 18 July 2006, 23:44.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Snarare Aequidens än Cichlasoma, men det behövs en skarpare bild för att avgöra...

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        De Aequidens sp. "Peru" jag hade är mycket lika t.ex Cichlasoma amazonarum, så frågan är om de inte tillhör samma släkte, eller kanske t.o.m är samma fisk.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Nille83
          • June 2003
          • 121

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          De Aequidens sp. "Peru" jag hade är mycket lika t.ex Cichlasoma amazonarum, så frågan är om de inte tillhör samma släkte, eller kanske t.o.m är samma fisk.
          Det var en sån. Men vad är det svenska namnet? På Cichlasoma amazonarum.

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            De flesta äkta Cichlasoma liksom flera Aequidens har någon gång kallats tvåpunktcichlid. Dom är alltså ganska lika varann.

            För att göra det rörigare ska jag kanske förklara att det dels finns äkta Cichlasoma - det finns ca 12 arter från Sydamerika och alla ser ut ungefär som på Micke A:s bild. Sedan finns det en massa arter, de flesta från Centralamerika, som brukar föras till Cichlasoma därför att man inte vet vilket släkte de hör till. (Men dom hörde till Cichlasoma fram till början av 1980-talet.)

            Med släktet Aequidens är det ungefär likadant. Många ser ut ungefär som på Nilles bild. Det finns även i det släktet drygt 13 arter från Sydamerika. Sedan finns det "blåcichlider" ytterligare ca 10 arter från norra och västra Sydamerika samt södra Centralamerika som inte har något släkte men som brukar föras till Aequidens. Dit hör den vanliga blå cichliden, en "vild" blåcichlid, samt guldsömcichlid och green terror (de är de enda fyra arterna som jag har sett i Sverige).

            Kommentar

            Arbetssätt...