fisk på utländsk sida

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Terato
    • November 2003
    • 560

    fisk på utländsk sida

    Hittade en jättefin fisk på en sida men fattar inte ett ord av texten så det var svårt att lista ut vad det var för fisk.



    Där är länken. Bilden i slutet av länken på ett paludarium med två sköldpaddor och en gulaktig fisk. Vad är det för fisk? Nån barb va?
    /Sara Östlund

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vete sjutton vad det är för fisk - det verkade inte stå namngiven någonstans i texten i alla fall och det är inte heller någon av arterna som är namngivna längst ner på sidan.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Terato
      • November 2003
      • 560

      #3
      Nej precis.. Väldigt synd!
      /Sara Östlund

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        gå till www.babelfish.altavista.com och skriv in http://www.aquaplant.cl/aguadulce/paludario/ och välj översätta från spanska till engelska så blir de lite mer lättförstått.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Raven
          gå till www.babelfish.altavista.com och skriv in http://www.aquaplant.cl/aguadulce/paludario/ och välj översätta från spanska till engelska så blir de lite mer lättförstått.
          Fast nog hade det då underlättat om det funnits något namn att översätta
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • jolon
            • December 2002
            • 1075

            #6
            Sparka inte på mig nu, men är det inte en guld barb?
            My internet should be readonly.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Ursprungligen postat av jolon
              Sparka inte på mig nu, men är det inte en guld barb?
              Nära nog. Jag tror det är någon av arterna runt Puntius semifasciolatus. Det finns troligen ett helt gäng med fiskar som har kallats detta under årens lopp. Däribland guldbarben.

              Fiskarna på den här bilden här tycker jag ser ganska lika ut.



              Men vilken art det verkligen är har jag ingen aning om.

              Kommentar

              • Terato
                • November 2003
                • 560

                #8
                Hmm.. Ja, kanske.. Men jag tycker den ser större ut. Kanske runt 8 cm eller nåt. Den liknar vanlig guldfisk också lite, fast guldfiskar är ju lite rundare.

                Dessutom är fenorna inte lika rundade som på de där barberna. Hmm..
                /Sara Östlund

                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Nja, du kanske har rätt. Lite för stor är den. Dessutom ser jag nu att den har ännu fler band än vad jag först tyckte. Då vet jag inte. Därför har jag skickat ett meddelande till den chilenska siten för att få facit. Fiffigt va!

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Gick ju inte så bra:

                    Hello!

                    Yes it is a cyprinid, but I don't know which species is. The photo isn't
                    mine

                    Saludos

                    Mauricio Cuadrado B.
                    www.aquaplant.cl

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Känner mig ganska säker på att det inte är en Puntius/Barbus-typ, snarare Barulius/Opsaridium-typen.

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik...
                        Känner mig ganska säker på att det inte är en Puntius/Barbus-typ, snarare Barulius/Opsaridium-typen.
                        Eller Hemibarbus, eller Acrossocheilus, eller Erimystax, eller Raiamas. Men jag hittar ingen art där både mönster, kroppsform och fenor stämmer överens. Bilden fanns på en Chilensk site, men fisken kan komma från vilken världsdel som helst utom möjligen Sydamerika (och Australien).

                        Jag har ett intryck av att aldrig tidigare har så mycket nya arter dykt upp i akvariehobbyn som nu. På 70-talet svepte det in mängder med cichlider från östra Afrika, men idag kommer fiskar dessutom från China, Myanmar, Nya Guinea, Vietnam, Västafrika samt från alltmer avlägsna delar av Sydamerika. Dessutom enstaka fiskar från Nordamerika som luras genom att se ut som asiater. När Cyprinella lutrensis dök upp i den lokala zoobutiken blev jag helt ställd. Kjell Fohrman fotograferade en blå rasbora-liknande fisk på en mässa, och inte ens Rasbora-forskarna har en aning om vad det är. Japanska akvariefirmor lär ha folk anställda för att hinna före forskare och resten av akvarievärlden med nyheter.

                        Å andra sidan finns det faktiskt ett antal välkända akvariefiskar som först nu, 30 år eller så senare, står i kö för att få sina vetenskapliga namn.

                        Ska bli spännande att se om någon lyckas knäcka vad fisken i paludariet är för fisk

                        Kommentar

                        Arbetssätt...