Vad är det igentligen för fisk jag har??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jojomek
    • March 2006
    • 39

    Vad är det igentligen för fisk jag har??

    Har ett antal fiskar som jag inte riktigt vet vad det är för art?!

    Bild 1 tror jag är Melanochromis johanni det var iallafall det jag köpte den som...

    Bild 2 tror jag är Metriaclima estherae, fick dom med akvariet.

    Bild tre är resultatet av två kullar med yngel från Metriaclima estherae men dock tycker jag att alla fläckiga som var "från första kullen" ser lite mysko ut, dom har ju så stora mörka fält... alla bilder jag sett har ju bara små prickar... kan det ha blivit nån korsning??? skall kanske tillägga att honan var enfärgad.

    vill någon försöka bringa klarhet i min förvirring.

    Tackar på förhand// JoJo
    Bifogade filer
  • matzen
    • February 2004
    • 608

    #2
    Bild 1 är absolut en Johanni. Med tanke på utseendet på dina metriaclimayngel måste det ha skett en korsning.
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Det finns ju en zebravariant som kallas korallzebra om jag inte missminner mig. Och om jag inte missminner mig igen, så har den stora mörka fält, till skillnad mot en vanlig ob, som har små fläckar? Kan ju vara så´na inblandade.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • jojomek
        • March 2006
        • 39

        #4
        Tja men jag har ju inga korallzebror sen innan, bara "vanliga" hanar en blå och en orange... så jag misstänker också en korsning, bara frågan med vem?? antingen johannin eller min auratus hane.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Tja, jag tror inte att en korsning mellan zebra och auratus eller johannii skulle resultera i fiskar med stora svarta fläckar, snarare en fisk med annan färg än en ren zebra, och som kanske har antydan till svarta ränder, som auratus har. De kan ju vara uppblandade med korallzebra se´n ganska långt tillbaka, innan du fick dem. Jag skulle kolla på kroppsformen, eftersom auratus och johannii skiljer sig i från zebran i formen, och eventuella, för zebror, konstiga färger. Annars tror jag inte det är en korsning, men det är en gissning.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...