Vad heter kräftan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sauce
    • April 2006
    • 142

    Vad heter kräftan?

    ja vad är det för art?

  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Cherax quadricarinatus. Om du vill ha populärnamn får du googla.

    Kommentar

    • Sauce
      • April 2006
      • 142

      #3
      Ursprungligen postat av Erik...
      Cherax quadricarinatus. Om du vill ha populärnamn får du googla.
      frågan är vad det är exakt för en stackare, det är ingen redclaw iaf.
      Senast redigerad av Sauce; 27 June 2006, 10:28.

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Ursprungligen postat av Sauce
        frågan är vad det är exakt för en stackare, det är ingen redclaw iaf.
        Vad grundar du det på? Jag tyckte verkligen den såg ut som en Cherax quadricarinatus, kallas bl.a. redclaw och yabby. Du känner till att dom har ett ganska stort utbredingsområde med separerade populationer och bland annat därför kan vara lite varierande i nyanserna.

        Nu blev jag mycket nyfiken, jag brukar inte ha fel i sådana här frågor men det skulle ju teoretiskt sett kunna hända

        Kommentar

        • Sauce
          • April 2006
          • 142

          #5
          Ursprungligen postat av Erik...
          Vad grundar du det på? Jag tyckte verkligen den såg ut som en Cherax quadricarinatus, kallas bl.a. redclaw och yabby. Du känner till att dom har ett ganska stort utbredingsområde med separerade populationer och bland annat därför kan vara lite varierande i nyanserna.

          Nu blev jag mycket nyfiken, jag brukar inte ha fel i sådana här frågor men det skulle ju teoretiskt sett kunna hända
          Jag har nämligen en redclaw hemma redan dels ser dom inte det minsta lika ut på färgtäckningen och sen bråkar dom konstant, den jag redan har hemma är en redclaw hane och det jag fick med senaste beställningen var en "redclaw hona" ja det är en hona det har jag kollat upp men är det vekligen en redclaw? :o har även disskuterat det här med en annan på forumet här och vi vet inte riktigt hur det ligger till :/

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Jag tycker det är alldeles för mycket som stämmer i färger, mönster och fysisk form i "ansiktet" och på klorna, den ser inte ut att vara särskilt stor så vänta du ett par ömsningar som den levt i likadan miljö som hanen så kommer de nog likna varandra mera, det i miljön som kan ändra färgen mycket hos kräftor vad jag vet är: ljuset, fodret och vattnet, det finns säkert andra faktorer som kan påverka, men detta kanske du redan kännde till? Att hanens klor är större och att det bara är han som har det stora röda fältet på klorna visste du säkert redan också. Jag skulle nog hålla dem separat till de har ungefär samma storlek (om det skiljer markant) och tills båda två har full uppsättning klor. Sen borde det hela gå som på räls. Att de ska ha gott om gömställen framförallt när de går tillsammans är ju en förutsättning.

            Kommentar

            • Sauce
              • April 2006
              • 142

              #7
              Ursprungligen postat av Erik...
              Jag tycker det är alldeles för mycket som stämmer i färger, mönster och fysisk form i "ansiktet" och på klorna, den ser inte ut att vara särskilt stor så vänta du ett par ömsningar som den levt i likadan miljö som hanen så kommer de nog likna varandra mera, det i miljön som kan ändra färgen mycket hos kräftor vad jag vet är: ljuset, fodret och vattnet, det finns säkert andra faktorer som kan påverka, men detta kanske du redan kännde till? Att hanens klor är större och att det bara är han som har det stora röda fältet på klorna visste du säkert redan också. Jag skulle nog hålla dem separat till de har ungefär samma storlek (om det skiljer markant) och tills båda två har full uppsättning klor. Sen borde det hela gå som på räls. Att de ska ha gott om gömställen framförallt när de går tillsammans är ju en förutsättning.
              ja det där att dom har olika färgtäckning hanen och honan visste jag även det att hanen har större klor, inte att det kunde skilja så fruktansvärt mycket i färgerna dock., dom är lika stora båda 2, fullvuxna. dom hade full uppsättning klor i början men hanen har ryckt bort ena för henne. dom har massor med gömställen

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Ursprungligen postat av Sauce
                ja det där att dom har olika färgtäckning hanen och honan visste jag även det att hanen har större klor, inte att det kunde skilja så fruktansvärt mycket i färgerna dock., dom är lika stora båda 2, fullvuxna. dom hade full uppsättning klor i början men hanen har ryckt bort ena för henne. dom har massor med gömställen
                Jag tror du kommer att få ungar på dom (för jag antar att det som är målsättningen) så småningom, bara du inte låter hanen slå ihjäl honan, hon är ju lite försvarslös nu skulle man kunna säga, Ser man till att de får ordentligt med proteinrik mat så borde de hålla sig lite mindre griniga. Men jag skulle nog iaf vänta ett par ömsningar med att hålla dem ihop till hennes förlorade klo fått växa till sig lite, och då kanske skämma bort henne lite mer med proteinrikt foder än hanen.

                Kommentar

                • Sauce
                  • April 2006
                  • 142

                  #9
                  okej ja jag får prova med det, tack för alla välgenomtänka svar trot eller ej du har hjälpt mig mycket

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sauce
                    okej ja jag får prova med det, tack för alla välgenomtänka svar trot eller ej du har hjälpt mig mycket
                    Ja varsågod! Jag förväntar mig naturligtvis ett gäng ungar!

                    Kommentar

                    • Sauce
                      • April 2006
                      • 142

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik...
                      Ja varsågod! Jag förväntar mig naturligtvis ett gäng ungar!
                      Då är vi 2 !!!! honan fick ett eget 64liters idag så jag hoppas hon byter skal och känner sig tryggare ett litet tag för hon kan bara bo där i några veckor :/ men det blir säkert bra

                      Kommentar

                      Arbetssätt...