Vad är detta för ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_
    • April 2006
    • 35

    Vad är detta för ciklider?

    Hej!

    Jag har några nya ciklider, men jag vet inte vad det är för arter.
    Hoppas någon kan hjälpa mig, gå in och titta på bilderna som ligger där och se om du kan hjälpa mig =D Skulle uppskattas mycket!

    Tack på förhand!

  • bucklan
    • December 2005
    • 78

    #2
    Bild nr 005j ser då ut som sebraciklider

    Kommentar

    • Daniel_
      • April 2006
      • 35

      #3
      Ursprungligen postat av bucklan
      Bild nr 005j ser då ut som sebraciklider
      Tack för hjälpen. Helt rätt då vet jag vad ett par är.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        den blå med en röd ryggfena är en Metriaclima gershakei hane.

        den gula med ränder är en metriaclima lombardoi hane.

        den svartrandiga är en zebraciklid

        vit/rosa fisken är en Metriaclima Estherae (röd zebra)


        Kommentar

        • Daniel_
          • April 2006
          • 35

          #5
          Ursprungligen postat av Lutt
          den blå med en röd ryggfena är en Metriaclima gershakei hane.

          Alltverkar stämma förutom den första som vi har 2 av, har kollat runt på lite bilder och det som skiljer våra åt är att de är orange under hakan och även färgen på fenorna är orange. Kan de vara någon annan art?
          Tack så mycke för tipsen

          Kommentar

          • Guest

            #6
            kan nästan svära på att det är en greshakei har sånna hemma...att den är orange kan bero på fördåligt foder.

            sista bilden ser jag honan jämte lombardoi..

            Kommentar

            • Daniel_
              • April 2006
              • 35

              #7
              Ursprungligen postat av Lutt
              kan nästan svära på att det är en greshakei har sånna hemma...att den är orange kan bero på fördåligt foder.

              sista bilden ser jag honan jämte lombardoi..
              Okey, vi fick hem dem idag.
              Den tidigare ägaren hade matat dem med endast "ciklid kulor".
              Vet du hur man kan skilja på könen?

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av Daniel_
                Okey, vi fick hem dem idag.
                Den tidigare ägaren hade matat dem med endast "ciklid kulor".
                Vet du hur man kan skilja på könen?
                greshakei: hanen blå/isblå beror på humöret blodröd/oranga fenor, honan brunaktig kroppsfärg.

                rödzebra hanar vit/vitrosa/blå finns olika varianter....honorna röda/orange

                metriaclima lombardoi hanen gul med ränder...honan blå med ränder

                Zebraciklid hanen har längre fenor och större. honan har en som en rostfärgad fläck på magen den syns mer när hon är nära lek...

                obs vill bara påpeka dom tre första är malawiciklider. zebracikliden kommer från centralamerika + den har inte så gott rykte pga av sin aggressivitet en riktig slitvarg som aldrig viker ner sig

                Kommentar

                • Daniel_
                  • April 2006
                  • 35

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lutt
                  greshakei: hanen blå/isblå beror på humöret blodröd/oranga fenor, honan brunaktig kroppsfärg.

                  rödzebra hanar vit/vitrosa/blå finns olika varianter....honorna röda/orange

                  metriaclima lombardoi hanen gul med ränder...honan blå med ränder

                  Zebraciklid hanen har längre fenor och större. honan har en som en rostfärgad fläck på magen den syns mer när hon är nära lek...

                  obs vill bara påpeka dom tre första är malawiciklider. zebracikliden kommer från centralamerika + den har inte så gott rykte pga av sin aggressivitet en riktig slitvarg som aldrig viker ner sig
                  Okey, hon som hade dessa innan oss, har haft dessa arter tillsammans i runt 6-8 år så de verkar iallafall "gå ihop".
                  Vi hoppas iallafall att vi har en hane och en hona utav greshakei, då som du beskrev så verkar den ena utav den vara mer "brunaktig" än den andra som är mer markant blå.

                  sebrorna är iallafall som det verkar; hane och hona =)
                  Men den stackars lombardoi´n är själv, så ska försöka skaffa en partner till honom..

                  Tack för all hjälp

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Kan bilderna ha ändrade proportioner? eller var förra ägaren riktigt sparsam med maten? Porportionerna på malawiciklderna ser lite specialla ut, själv har jag helt slutat köpa malawiciklider privat om jag inte är helt säker på att den som odlat dem har järnkoll på vilka som parat sig med vem, gäller särskilt när greshakei eller L. trewavasae finns eller har funnits i akvariet. Till exempel; en flera år gammal lombardoi-hane brukar vara betydligt kraftigare än på bilden, och ränderna brukar vara helt borta.

                    Angående zebraciklierna ser dom ut som vilket gammalt par zebraciklider som helst, och visst är zebraciklider tuffa, men inte jämfört med malawiciklider ur mbuna-gruppen, så om akvariet inte är väldigt litet och zebracikliderna leker så har du inget att frukta där, snarare är risken tvärtom större att malawisarna spöar zebracikliderna, men som du själv säger, har det funkat hittils så borde det fortsätta fungera.

                    I det här fallet skulle jag inte lägga ner så mycket energi på att hålla reda på vilka arter det är, skaffa jämna par eller försöka rädda eventuell avkomma från malawisarna med tanke på deras relativt osäkra art-renhet, eventuellt då bortsett från estheraen som bara är lite mager, utan mest vara nöjd med att du har ett knippe snygga lättskötta medel till hög-aggresiva malawiciklider ur mbuna-gruppen.

                    Kommentar

                    • Daniel_
                      • April 2006
                      • 35

                      #11
                      Ja, bilderna är ju inte riktigt proportionerliga. Fiskarna har matats tidigare med endast "ciklid kulor". Men vi har börjat gett dem frysfoder om vartannat. Så färger och pigghet verkar ha tilltagit.

                      Anledningen till att vi köpte dessa var att vi skulle åka och titta på en akvarie annons, men när vi såg hur fiskarna hade det (ett 300 liters akvarium knappt halv fullt, grön/brunt vatten av alla alger och inget gömställe alls, då ägaren tappat intresse) bestämde vi oss för köpa bara fiskarna och ge dem ett bra hem...

                      Darför ville vi veta vad det är för arter så de får det så bra som möjligt och att vi även vill ha koll på vad det är för fiskar vi har i karet

                      Vad vi vet så är det endast dessa fiskar som hållits tillsammans. Vi är jättenöjda med vårt köp då de tillför mycke glädje här hemma och att vi vet de mår bra. Ska försöka hitta en hona till Lombardoi hanen då han försöker visa upp sig för röd zebran. Även greshakei paret har börjat smått leka med varandra.

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #12
                        Det är snygga lättskötta fiskar. Du vet säkert vid det här laget att man ska vara lite försiktig med matningen och inte övermata mbunas, dom ska inte vara tydligt konkava i buken men inte heller särskilt konvexa.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...