Borneo sucker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Borneo sucker?

    Jag köpte 2 st fiskar på min zooaffär för ca. 1 månad sedan. Det var meningen att jag skulle köpa hongkongplecos, men det enda de hade kvar var då 1 borneo sucker och 1 prickig (eller var det kanske fläckig..?) borneopleco. Nu undrar jag om det verkligen var rätt namn på dem..? Har kikat på bilder på boneo suckers, och de är ju prickiga över hela ryggen, vilket inte min är??
    Bifogar lite bilder..





    Den andra, borneoplecon, är mindre och mycket mörkare (mörkt grå, nästan svart), men med samma teckning som den stora. Heter den prickig/fläckig borneopleco? och vad är de latinska namnen på dem båda? Tacksam för svar!
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2


    nr.1 kan mkt väl vara den!

    eller den här : http://www.loaches.com/species_pages...zon_cheni.html
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Ja, den 1a måste det vara!! På den andra länken hade fisken en röd rand längst ut på ryggfenan, vilket inte min har Men det första är väldigt lik!!
      Finns det något svenskt namn på den, tro? Eller vad översätter man "Spiney-Headed Hillstream Loach" till??
      Tack så mycket för hjälpen, Tastyfish!!
      Är det någon som har någon idé om vad min andra fisk kan vara för någon? Ska se om jag kan ta kort på den, men den är så liten och snabb.. Så fort man ska knäppa far den iväg och sätter sig med magen mot glaset
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • ola sjödin
        • March 2005
        • 31

        #4
        Fina fiskar.
        Jag skulle satsa mina slantar på att det är en Neogastromyzon sp. Kanske N.pauciradiatus? Kolla även upp släktet Protomyzon, men de är generellt lite mer utplattade, likt Gastromyzon spp. Jag tror inte att man skall titta så mycket på mönster och färger utan mer på kroppsformen.
        Vad gäller skötseln så är det nog ungefär densamma, dvs. ganska strömt och stenig botten. När jag var på Borneo så fann man de olika släktena i samma typ av vatten. Vattnet var dock överaskande alkaliskt, pH 7,8 om jag minns rätt, och inte speciellt mjukt.

        Kommentar

        • Tastyfish
          • February 2005
          • 1761

          #5
          j*vlar du kan nog ha rätt ola .
          för att vara ärlig visste jag inte ens att neogastrymyzon finns, har hört talas om protomyzon förut däremot .

          en bättre bild skulle definitivt hjälpa lubbe .

          ola vet du om man kan få tag på Sinogastromyzon wui i sverige?
          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
          Måste skaffa mig fler djur!

          Kommentar

          • Lubbe
            • February 2004
            • 677

            #6
            Är det den lilla vi pratar om nu..? :P Isf är det nog inte N. pauciradiatus. Den enda bild jag kunde hitta på den är denna: http://www.loaches.com/species_image...ciradiatus.jpg
            Och den stämmer ivf inte.. :P
            Protomyzon är mer lik, men inte riktigt.. fast min är ju iof liten (ca. 2 cm) och har kanske inte utvecklats klart ännu..
            Den stora är jag ivf säker på är en Gastromyzon ctenocephalus, väldigt lik!!
            310 l - Sydamerika
            200 l - Asien
            104 l - Asien
            70 l - Sydamerika

            Kommentar

            Arbetssätt...