Vilka ciklider är det här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Vilka ciklider är det här?

    Hej på er..

    Fick några ciklider av en kompis, men är osäker på vilka sorter det är, han också. Kanske kan få hjälp av nån o identifiera dom?

    Är 2 olika, blåa och fläckiga, länkar till dom här:



    Kanske inte bästa bilderna men man ser lite ialf.
    Någon som vet som kan hjälpa mig?

    Skulle gärna vilja veta om båda könen ser likadana ut också, eller skiljer sig nånting? Dom blåa är det hanar eftersom dom har små prickar på analfenan?

    Tacksam för alla svar o hjälp så man kan ta reda lite på om fiskarna man har.

    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det handlar om någon variant av Labeotropheus trewavasae. Det första fotot visar honor - det andra hanar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • -= Emilio =-
      • April 2006
      • 226

      #3
      Okey =)

      Tack så mkt för det snabba svaret =)

      Så dom är av samma sort båda 2?! Den blå varianten har jag ett par av som är lite mörkare blå också, men det kanske är samma som dom andra.

      Vet du "svenska" eller handelsnamnet på dom?

      Mvh Emil
      - Juwel Vision 260 -

      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        De finns med bland artbeskrivningarna
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • -= Emilio =-
          • April 2006
          • 226

          #5
          Jo, jag såg det när jag sökte, men måste ju vara goldmember..

          Men du är ju tillbaka nu antar jag, så det är väll dags o bli det så man kan kolla runt på allt man vill
          - Juwel Vision 260 -

          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

          Kommentar

          • -= Emilio =-
            • April 2006
            • 226

            #6
            Nu är jag lite fundersam..

            Har som sagts tidigare 3 olika sorters av nån ciklid som jag inte vet precis vad dom heter..

            Jag har fläckiga, (just nu 2 som tuggar så dom är honor), 2 blåa, varav den ena verkar vara lite underlägsen den andra, lite mörkare o mer "ihopdragen", och sen några som är nästan svarta/bruna..

            Här är den mörka: http://i77.photobucket.com/albums/j67/emillime/mrk1.jpg
            Den ser lite "blåare" ut på bilden pga blixt, den ser som sagt svart/brun ut i akv. 4 st sånna

            Den blåa: http://i77.photobucket.com/albums/j67/emillime/bl.jpg finns 2 av dom

            och fläckiga : http://i77.photobucket.com/albums/j6...ime/flckig.jpg 7st

            Så.. Det jag undrar över, som jag tror är dom mörka hanen till dom fläckiga.. Men isåfall är det bara 2 hanar, dom blåa..
            Vilken sort är det? Vill ju ha ett par honom till dom också, dom verkar bråka o jaga varandra en del..

            Tacksam om nån vet vilken art det är.. Har blivit guldis, men inte fått tillträde än..
            - Juwel Vision 260 -

            - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

            - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Alla är med alla säkerhet Labeotropheus trewavasae
              De blå är hanar - de spräckliga och bruna är honor
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Ram91
                • July 2005
                • 89

                #8
                Du jag kollade på dit malawiakvarium och du har helt fel inredning. Du ska ha många stenar (korallstenar osv) och få växter eller inga växter.

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ram91
                  Du jag kollade på dit malawiakvarium och du har helt fel inredning. Du ska ha många stenar (korallstenar osv) och få växter eller inga växter.
                  Jag lider, nästan dör av nyfikenhet, om fiskarna mår bra av mycket växter, varför får man inte ha mycket växter då?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...