Förslag på vad detta kan vara för nån liten krabat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan86
    • April 2006
    • 4

    Förslag på vad detta kan vara för nån liten krabat?



    Köpte "honom" i en affär där säljaren kallade det för ödlefisk, och kunde inte ge något mer specifekt namn eller information om arten. Så jag tänkte vände mig till er som är något mer inlästa, vad kan detta vara för något? Han är ca 10cm lång, växer relativt fort och äter allt som han får ner, hehe. Kan tillägga att han har några malawi yngel i magen på det fotot, tyvärr :/
    Mvh Johan
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ngn Polypterus kanske http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_re...NDELSNAMN+Desc
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Jag gissar på Polypterus senegalus eller Polypterus bichir.

      Kommentar

      • Johan86
        • April 2006
        • 4

        #4
        Tack för hjälpen. Det är utan tvekan en Polypterus senegalus, afrikansk fengädda. En annan fråga dock, hör egentligen inte hemma i detta forumet men jag gör ett försök iallafall. Han har gått tillsammans med ett gäng malawi ciklider, mestadels golden och johani, och det har funkat utan några som helst problem i ca 6 månader. Idag utökade jag befolkningen med 4st red zebra, och några golden yngel som växt till sig. Ca 10 minuter efter att dessa blivit isläppta i akvariumet (som är på 540l) så började denna fengädda bete sig underligt, väldigt underligt. Han far runt som en galning, upp och ner, in i glaset. Vilar ett tag på botten och sen är det full rulle igen. Så här har han aldrig betett sig innan så man blir givetvis lite fundersam. Tacksam för hjälp.
        Mvh, Johan

        Kommentar

        • Vandal
          • January 2006
          • 1655

          #5
          han blir antagligen stressad av nytt sällskap.
          over and out /Petter
          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...