Vilken ormhuvudsfisk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke_81
    • January 2006
    • 7

    Vilken ormhuvudsfisk??

    Köpte en ormhuvudsfisk för typ 1.5-2 månader sen, men då jag tycker den växer för fort så undrar jag om det kan va en "jätte" ormhuvudsfisk. köpte den på globefish här i sthlm, och då va den typ 10cm, nu är den typ 13-15cm . På globefish sa dom att den inte blir så mycket större, för det va ingen "jätte" ormhuvudsfisk.
    För övrigt är det en riktigt rolig & ROVGIRIG fisk, den äter typ allt som går in i käften på den, har aldrig varit med om en fisk som är så utpräglad jägare, mycket värre en pirayor och Paroon hajar, då jag haft sånna fiskar, dom är snälla i jämförelse.



    Mvh Nicke
  • Nicke_81
    • January 2006
    • 7

    #2
    några till bilder på den, obs dessa bilder är på min fisk och ingen annan......den bor i ett 300L tank.....





    Och foder tanken....:=)

    Kommentar

    • Nicke_81
      • January 2006
      • 7

      #3
      svarar åt mig själv, efter lite letande på nätet så har jag kommit fram till att det är en "jätte" ormhuvudsfisk, bara bita i äpplet och lämna tillbaka den då eller nåt.
      Den blir ju 1m och kan väga 20kg....tråkigt när dom inte kan något om fisken, när jag köpte den så så dom att den va nästan fullvuxen, jo tjena....trött man blir......

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Man blir förbannad varje gång man hör detta,händer allt för ofta tycker jag
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • Nicke_81
          • January 2006
          • 7

          #5
          jo....och nu har man ju hunnit fästa sig vid fisken, tycker den är asball. Har aldrig haft en så rovgirig fisk förut. Riktigt underhållande och utmanande fisk att ha, dock dyr i drift....tur att man har en flickvän som jobbar på en zoo affär som har bra pris på matfiskar......:=)
          Nån som har någe bra tips på en annan "lagom" ormhuvudsfisk variant?

          Kommentar

          • Tastyfish
            • February 2005
            • 1761

            #6
            jorå instämmer på att det är en micro!

            du kan ju försöka hålla den så länge du kan och sen hitta någon med ett passande kar (runt 1000 liters har funkat bra på många forum).


            kvert här på forumet har sådanna om ja minns rätt!
            Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
            Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
            Måste skaffa mig fler djur!

            Kommentar

            • ray
              • January 2002
              • 954

              #7
              Ursprungligen postat av Nicke_81
              Nån som har någe bra tips på en annan "lagom" ormhuvudsfisk variant?
              Det finns många ormhuvud fiskar som blir lagom stora (ca 40cm) ,mina favoriter är Channa aurantimaculata http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...8&ppuser=24809

              och Channa pleurophthalmus http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...8&ppuser=24809
              ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

              Kommentar

              • Nicke_81
                • January 2006
                • 7

                #8
                JA dom var fina, vet du någon affär som har sånna fiskar, det är ju inte många som har sådana fiskar tyvärr......?

                Kommentar

                • Daniel Blom
                  • June 2003
                  • 1670

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nicke_81
                  JA dom var fina, vet du någon affär som har sånna fiskar, det är ju inte många som har sådana fiskar tyvärr......?
                  Jag såg fantastiskt vackra och stora C. aurantimaculata i Borlänge i går.
                  Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                  och framgången är given.
                  Samuel Clemens
                  Mina bilder

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Så du inte blir lurad till en annan gång: Det röda längsbandet är en yngelteckning. Channa striata som bara blir en meter har det röda bandet när dom är några cm-stora. Möjligen signalerar dom till vuxna ormhuvuden att dom inte är mat - kanske.

                    Channa micropeltes:



                    som du har skaffat och som blir större och mycket grövre behåller yngelteckningen tills de är flera dm.

                    Ha alltid heltäckande täckglas på akvarier med ormhuvudfiskar - dom är fantastiska på att ta sig ut genom små hål en bra bit ovan vattenytan.

                    Kommentar

                    • kvert
                      • November 2005
                      • 320

                      #11
                      Det stämmer, det är en micro..
                      Det stämmer, när jag köpte mina så sa snubben i affären att dom troligtvis inte växer så mycket mer, jag visste ju va det var för fisk så jag log ju bara o köpte dom Dom har vuxit 2cm på ca 1månad nu. De är underbara små krabater, men dom blir stora och glupska så har du inte tänkt skaffa ett 720 eller större så ska du nog lämna tillbaka dem. Men dem är underbara!

                      Kommentar

                      • Nicke_81
                        • January 2006
                        • 7

                        #12
                        Jag håller med om att dom är skitfina och roliga att ha, riktigt härlig fisk. Men om ett år eller så så har den säkert vuxit ur mitt 300l kar.
                        Planen är ju ett större kar om ett tag, men inte så stort som 800-1000l klassen.
                        540l kanske, beror lite vart jag flyttar....



                        Ursprungligen postat av kvert
                        Det stämmer, det är en micro..
                        Det stämmer, när jag köpte mina så sa snubben i affären att dom troligtvis inte växer så mycket mer, jag visste ju va det var för fisk så jag log ju bara o köpte dom Dom har vuxit 2cm på ca 1månad nu. De är underbara små krabater, men dom blir stora och glupska så har du inte tänkt skaffa ett 720 eller större så ska du nog lämna tillbaka dem. Men dem är underbara!

                        Kommentar

                        • THE_DUDE
                          • February 2004
                          • 764

                          #13
                          Ursprungligen postat av daniel60
                          Jag såg fantastiskt vackra och stora C. aurantimaculata i Borlänge i går.
                          vad hette affären?
                          hur mycket kostade dom?
                          minns du vilken storlek det var på dom ungefär?
                          http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                          ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                          Kommentar

                          • Daniel Blom
                            • June 2003
                            • 1670

                            #14
                            Ursprungligen postat av THE_DUDE
                            vad hette affären?
                            hur mycket kostade dom?
                            minns du vilken storlek det var på dom ungefär?
                            1) Djurmagazinet.
                            2) Ingen aning.
                            3) Mitt ögonmått är inte det bästa, men jag gissar att de största är 30-35 cm.
                            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                            och framgången är given.
                            Samuel Clemens
                            Mina bilder

                            Kommentar

                            • Tenkare
                              • May 2005
                              • 2519

                              #15
                              Ursprungligen postat av Thomas&Anna
                              Man blir förbannad varje gång man hör detta,händer allt för ofta tycker jag

                              Samma här.
                              Var inne och tittade på en sterlett, frågade tjejerna i affären hur stora dom skulle bli osv. Dom måttade up ca 20cm mellan pekfingrarna och det var inga problem för mig att ha den hemma i mitt akvarie.

                              Fakta: den blir ca 125cm lång och är en kallvattenfisk.

                              Visar ju på att många som jobbar i djuraffärer inte har ett hum om vad dom sysslar med.
                              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                              Min zon Min Tenkare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...