Vad är detta för mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mal-calle
    • March 2006
    • 2

    Vad är detta för mal?

    Hej,
    Jag höll på att renovera mina föräldrars sovrum och såg till min förvåning att det fanns fiskar som levde i min fars gamla vanskötta kar. Det var rena leran i bottnen och det har inte rengjorts på många år. Jag tyckte förstås genast synd om dom stackars djuren, och skall genast försöka fixa till det.

    Jag erbjöd mig att fixa till det, men skall nog köpa ett nytt system till honom istället.

    Det lite intressanta med fallet var att en av fiskarna fick jag för över 15 år sen, och när jag tröttnade och senare flyttade hemifrån så fick den leva i farsans tank tillsammans med en massa guppys och annan småfisk. Den var inte helt ung när jag fick den så skulle gissa på att den är minst 17 år gammal.




    För att rädda den så måste jag ju givetvis få lite hjälp med identifikationen.
    Skulle ödmjukast be om hjälp med följande:
    1) vad för art är det?
    2) Vad äter dom (pappa hävdar bestämt att den äter guppy-yngel)
    3) Vilken miljö trivs den bäst i (den verkar ju inte tagit nån skada av den murkiga miljön som den levt i större delen av sitt liv).
    4) Andas den luft? Den går ofta upp till ytan hastigt så det smäller i glaset.
    MVH
    Calle
    Senast redigerad av Mal-calle; 28 March 2006, 15:53.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag är lessen, men jag kan inte ens se att det är en mal på de bilderna. Går det att få en bild från sidan på malen?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • KamiKiri
      • October 2005
      • 17

      #3
      Tjaba!

      2.gif ser ut som en salamander!

      Kommentar

      • santa
        • December 2005
        • 504

        #4
        Funderar på om dom kommer o klara sig om du gör rent akvariet nu,skulle ta lite i taget själv och se hur dom mår.För dom kan få sån chock av det nya vattnet så dom dör.
        Min hemsida http://santanagti.mine.nu

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Du ska nog till att börja med inte chocka den med helt nytt och fräst vatten utan ta det lite försiktigt så den får vänja sig. För nu är den nog ganska så van vid den missanpassade miljön den går i.

          Försök att lyfta upp den och ta ett kort på den. För på bilderna ser man nästan inget.

          Håller med ovan om att på 2.gif så ser det nästan ut som en salamander
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • Nocturna
            • November 2005
            • 344

            #6
            skulle nog tippa på en sorts Clarias

            typ http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=625
            http://www.amphibia.se

            Jo jag har faktiskt guppys... med

            Kommentar

            • Mal-calle
              • March 2006
              • 2

              #7
              Tackar och bugar Nocturna. Den är mycket lik en Clarias och länken du gav var bra och informativ. Inte konstigt den har trivts så bra i en guppyodling om den nu är allätare.

              Jag hittade ingen info om hur gamla dom blir dock.. skulle vara kul att veta.
              Den är ca 20 cm lång.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                De flesta Clarias-arter blir stora och äter vuxna guppy, slår sönder täckglas och jävlas. Det här är en liten art om den inte lyckats bli större än 20 cm på så många år. Den verkar ha större öga jämfört med flertalet arter (bilden i burken). Clarias buettikoferi är en möjlig gissning. Förutom att bilderna är svårtydda så gissar jag att den är ganska undernärd - huvudet ser väl stort ut jämfört med kroppen.



                Men det finns ca 60 arter Clarias så det finns många att gissa på.

                Kommentar

                Arbetssätt...