vilken mal är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    vilken mal är detta?

    Är det vanlig pleco? är osäker..

    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ser ut som en Pterygoplichthys joselimaianus, L001.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Ser ut som en Pterygoplichthys joselimaianus, L001.
      Tack, ja precis!! Det är ju helt likt!! Men det säger ju tyvärr inte så mycket, hittar ingen artbeskrivning på den varken på google eller här inne...

      Vet du?
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Här och här.
        Planet Catfish skriver dock bara att skötselråden är desamma som för G. gibbiceps.
        Observera att arten hänförs till två olika släkten, Pterygoplichthys och Glyptoperichthys. Har ingen aning om vilket som är mest rätt.
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • JE
          • January 2002
          • 719

          #5


          Mvh Janne
          http://www.goc.se

          Kommentar

          • santa
            • December 2005
            • 504

            #6
            Den heter Glyptoperichthhys Joselimanianus..
            Här finns lite info http://www.goc.se/artregister.asp lr :http://www.wetpetz.com/joselim.htm
            Min hemsida http://santanagti.mine.nu

            Kommentar

            • santa
              • December 2005
              • 504

              #7
              Sorry ska vara Glyptoperichthys Joselimaianus..inte två h
              Min hemsida http://santanagti.mine.nu

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Den kommer med bland artbeskrivningarna här den 10/2 - dock så är det en gold-artbeskrivning
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Jag tycker inte den ser ut som G. joselimaianus. Går det att få se hur den ser ut på magen?

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Det är för övrigt helt subjektivt om man vill kalla den Glyptoperichthys eller Pterygoplichthys. De flesta följer f n Weber och kallar den Glyptoperichthys. Armbruster har argument för att Webers uppdelning av Pterygoplichthys i tre släkten inte håller (publicerat 2004, men jag har inte läst det och vet inte hur övertygande det är). Om nån renodlad DNA-snubbe kastar sig in i leken får vi antagligen en tredje alternativ uppdelning att välja mellan - och kanske ytterligare ett släktnamn att hålla reda på...

                    Kommentar

                    • HazelCR

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      Jag tycker inte den ser ut som G. joselimaianus. Går det att få se hur den ser ut på magen?
                      Varför tycker du inte att det ser ut som en Pterygoplichthys joselimaianus, L001 ?

                      Det vore intressant att veta vad du tittar på då, eftersom jag skulle säga att det verkligen ser ut som en Pterygoplichthys joselimaianus, L001.

                      //Gunnar

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Eftersom jag inte har tillgång till Webers revision just nu, tittade jag på bilderna på Planet Catfish. Om dom är rätt identifierade allihop så har dom fler rader med fläckar på fenorna. Därför vart jag tveksam. Dessutom hade jag en fisk för tio år sedan som jag något osäkert identifierade som P/G joselimaianus. Jag minns inte att den såg ut riktigt så. Jag hittade inte en enda bild på nätet på t ex P/G xinguensis - en art som rimligen också skulle kunna dyka upp i handeln. Dom skall vara ganska lika, men den ena har stora fläckar på magen, den andra små.

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                          . Dom skall vara ganska lika, men den ena har stora fläckar på magen, den andra små.
                          Jag ska försöka kika på magen på malen i fråga, men den är inte så förtjust i att vara på glaset så det kan ta tid...
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • HazelCR

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                            Eftersom jag inte har tillgång till Webers revision just nu, tittade jag på bilderna på Planet Catfish. Om dom är rätt identifierade allihop så har dom fler rader med fläckar på fenorna. Därför vart jag tveksam. Dessutom hade jag en fisk för tio år sedan som jag något osäkert identifierade som P/G joselimaianus. Jag minns inte att den såg ut riktigt så. Jag hittade inte en enda bild på nätet på t ex P/G xinguensis - en art som rimligen också skulle kunna dyka upp i handeln. Dom skall vara ganska lika, men den ena har stora fläckar på magen, den andra små.
                            Ok, då vet jag. Jag är bara nyfiken på vad som kunde göra dig tveksam och eventuellt lära mig mer om vad man skall vara observant på.
                            Tack för det. /G

                            Kommentar

                            • JE
                              • January 2002
                              • 719

                              #15
                              På sidan 17 finns en bild utav G. xinguensis.


                              Mvh Janne
                              http://www.goc.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...