Konstig sugmal-identifieringshjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aqua J
    • March 2005
    • 275

    Konstig sugmal-identifieringshjälp

    Jag köpte ett akvarie på annons, där det bla ingick ett tiotal Siamensis. Nu när vi delat upp dem i 2 kar (typiskt), så ser vi att två av dem inte alls är några Siamensis, och ingen Flying Fox. De är rätt lika, men är mer gråaktiga på kroppen där Siamesen är guldfärgad, men de har ett svart tvärgående band längs med kroppen. Ryggfenan är mer "hajspetsig" med ett svart fält på och huvudet är mer rundat än på Siamensisen. Trodde att det kunde vara Kinesisk sugmal, men den liknar iaf inte Zoopets artbeskrivning, så jag HOPPAS att det inte är det! Någon som kan hjälpa mig med vad det kan vara?






  • aqua J
    • March 2005
    • 275

    #2
    Uppdatering:
    Enl zooaffären kallas de för Gerpa eller nå´t sånt, de följer ofta med Siamensis vid leveranser eftersom de är otroligt lika som ungfiskar. De är utrotningshotade och används tydligen inom medicinen för fölk med Psoriasis. De äter av död hud på fötter bla... Urk!!!
    Rätt dyra också, ca 200 kronor i inköp sa han. Fast... om de är utrotningshotade får man väl inte köpa in dem???!
    Någon som vet mer om denna mal? Så länge de är snälla mot kompisarna får de ju stanna!






    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Garra rufa var på tapeten för ett år sedan

      Länkarna i tråden fungerar inte riktigt längre - här är huvudlänken IAF

      och länken till fishbase:
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • aqua J
        • March 2005
        • 275

        #4
        Tack. Det KAN vara en sån, men den på bilden såg lite blekare ut än mina... Svårt att säga är klart, kanske ska försöka ta ett kort på den om den ligger still? Det kanske finns massor med förväxlingsarter till Siamensisen? Bara den är harmlös som sagt så går det väl bra, men den stör liksom helhetsintrycket ... Den har ett annorlunda simsätt också, inget svart streck på stjärtfenan eller magen heller.






        Kommentar

        Arbetssätt...