Vilken ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annika vdB
    • April 2013
    • 28

    Vilken ciklid?

    Hej!
    Skulle läsa på om den här cikliden som jag köpte för ca 1-1,5 år sen då paret har yngel (igen). Men jag inser nu att antigen fick jag fel info i butiken eller så har jag helt glömt/blandat ihop det.
    De skiftar ibland till lite gulare nyans och hannen är ca 10 cm lång nu som vuxen. Fick ingen bild på honan för hon var upptagen med ynglen i en tät skog av cacomba. Men hon ser ungefär likadan ut men halva storleken så klart.
    Är det ngn som vet?

    Tack på förhand!
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Kan det möjligtvis vara Cryptoheros cutteri..? En liten gisning bara.

    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Kommentar

    • Annika vdB
      • April 2013
      • 28

      #3
      Ja - det är ju samma! Det var nog det dom såldes som - för jag känner igen namnet. Igår när jag sökte upp artbeskrivningen tyckte jag dock att bilden inte stämde alls? Ursäkta Kjell Fohrman ;-)

      Fin film - riktigt många yngel där! De yngel jag har nu är de enda som klarat sig ca 4 veckor då föräldrarna har haft snabbt och hungrigt sällskap av ett par eldbukar och ett tiotal regnbågar i 375 l. Försöker ha inredning som delar av i två delar då de2 ciklidparen leker relativt ofta och "tack vare" att jag varit sjuk i två veckor har det bildats en cacombaskog i mitten där mamman håller till med de små. De har tom små ränder utvecklade!

      Tack för hjälpen!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        En art kan ha olika utseende. Dels så kan det skilja mellan könen, dels så varierar utseendet i olika storlekar, dels så kan det finnas olika populationer av en art som ofta varierar en del. Sök t.ex. på artnamnet på google och du får upp en massa olika färgvarianter https://www.google.se/search?q=crypt...iw=835&bih=959
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Annika vdB
          • April 2013
          • 28

          #5
          Tack - det ska jag tänka på en annan gång!

          Kommentar

          Arbetssätt...