Apistogramma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Ursprungligen postat av Inger H
    ...ännu en vild gissning bara . Jepp, en del apisar har också detta streck. Hoppas att fiskarna sätter lite färg snart, blir spännande att se slutresultatet .
    Är dom väldigt skygga?

    //Inger
    Vilda gissningar är väl allt man kan komma med än så länge Nja, inte jätteskygga, de smyger mest runt bland eklöven, och man ser oftast bara en eller två åt gången. Men de verkar inte särskilt rädda eller nervösa av sig när man ser dem. Kanske är det den rätt stöddiga bågfenshanen som gör att de inte visar sig mer.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Jimmy.P

      • August 2015
      • 28

      #17
      Kanske är en hona utav apistogramma paulmuelleri (apache masken)

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #18
        Alltid kul att försöka snoka reda på vilken sort det kan vara.
        Det blir lättare senare, om vi kan få några bilder på båda könen

        Här är två enkla förslag, om vi tittar lite närmare på några vanliga varianter och med tanke på att det är ungdjur du har:




        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Jimmy: Alla 6 är i samma storlek, och har samma mönster, och i alla fall den som hade blå streck under ögat bör vara en hane.

          Mats: Bitaeniata kan det ju vara, svårt att veta innan hanarna vuxit, och utvecklat större fenor, Regnbåge tror jag dock inte att det är, har haft en del så'na. Ja, får ta några bilder se'n när de har vuxit.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #20
            Ursprungligen postat av Shepard
            Mats: Bitaeniata kan det ju vara, svårt att veta innan hanarna vuxit, och utvecklat större fenor, Regnbåge tror jag dock inte att det är, har haft en del så'na. Ja, får ta några bilder se'n när de har vuxit.
            A. agassizii var bara ett longshot. En tanke var att det kunde vara någon lokal variant.
            Vi får kolla senare när de har vuxit till sig - alltid lurigt med ap-honor.

            (Vi slipper iallafall att avgöra om den här scalaren är en hane eller hona. Det avslöjar sig enbart när de leker).


            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0459.jpg
Visningar: 51
Storlek: 470,5 KB
ID: 2371280

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

              A. agassizii var bara ett longshot. En tanke var att det kunde vara någon lokal variant.
              Vi får kolla senare när de har vuxit till sig - alltid lurigt med ap-honor.

              (Vi slipper iallafall att avgöra om den här scalaren är en hane eller hona. Det avslöjar sig enbart när de leker).
              Ja, det verkar vara lurigt med hanarna också, när de är små.

              Hehe, ibland syns det rätt tydligt på kroppsform och fenor, och ibland är det stört omöjligt Snygg är den i alla fall.

              Mina yngel försvann, föga förvånande, men nu har de lekt igen.
              Bifogade filer
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #22
                Ja, ibland är det jädra svårt att avgöra vad det kan vara. Som sagt, vi får kolla vidare när de är större.
                Gôtt att dina scalarer är i full swing. Fint odd-couple!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ja, ibland är det jädra svårt att avgöra vad det kan vara. Som sagt, vi får kolla vidare när de är större.
                  Gôtt att dina scalarer är i full swing. Fint odd-couple!
                  Verkar ju i alla fall inte vara nå'n vanlig sort, känns det som.
                  Ja, gillar dem Hanens fenor är fina.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #24
                    Ursprungligen postat av Shepard

                    Verkar ju i alla fall inte vara nå'n vanlig sort, känns det som.
                    Ja, gillar dem Hanens fenor är fina.
                    Verkligen!

                    Kolla in den här marmorerade blå varianten;

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Verkligen!

                      Kolla in den här marmorerade blå varianten;

                      https://www.youtube.com/watch?v=qtk_LAYelAA
                      Extremt tjusig! Fenorna gör mycket, de kan hjälpa eller stjälpa vilken färgvariant som helst.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #26
                        Ja, det finns många.
                        Jag gillar ju mer vildvarianterna, men ändå…


                        The Pinoy angelfish phenotype or variety results from the combination of the dark/black and blue traits/mutations. The dark/black trait is dominant while th...


                        Angelfish variety developed in the Philippines. Pinoy is a "nickname" for Filipino. As a color variant, Pinoy is the combination of the black/dark color gene...




                        This Pinoy is still young and the blue green color is just beginning to develop.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #27
                          [QUOTE=Mats Bryzell;n2371287]Ja, det finns många.
                          Jag gillar ju mer vildvarianterna, men ändå…

                          Ja, samma här, men som sagt, fin kropp och fina fenor kan göra nästan alla varianter snygga, och har de dessutom fin färg och/eller mönster så blir de ju helt klart ett blickfång.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #28
                            [QUOTE=Shepard;n2371288]
                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ja, det finns många.
                            Jag gillar ju mer vildvarianterna, men ändå…

                            Ja, samma här, men som sagt, fin kropp och fina fenor kan göra nästan alla varianter snygga, och har de dessutom fin färg och/eller mönster så blir de ju helt klart ett blickfång.
                            Japp! De är kul att kolla på.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #29
                              [QUOTE=Mats Bryzell;n2371289]
                              Ursprungligen postat av Shepard

                              Japp! De är kul att kolla på.
                              Ja Apropå ingenting, min cacatuoideshane har blivit riktigt biffig, med rejäl "kakaduakam" och spetsar i stjärtfenan. Men de verkar lite tröglekta, har sett honom försöka locka på honan, men än har jag inte sett henne i nå'n gul lekdräkt.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #30
                                [QUOTE=Shepard;n2371290]
                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                Ja Apropå ingenting, min cacatuoideshane har blivit riktigt biffig, med rejäl "kakaduakam" och spetsar i stjärtfenan. Men de verkar lite tröglekta, har sett honom försöka locka på honan, men än har jag inte sett henne i nå'n gul lekdräkt.
                                Bara att vänta in dom. Om förutsättningarna är de rätta (vilket jag är säker på att de är) så kommer dom igång så småningom.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...