Identifiera art

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    Identifiera art




    Såg denna på blå planeten. Vet någon vad det är för art?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ameca splendens?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      #3
      Hmm skulle kunna vara. Tack

      Skickat från min SGP311 via Tapatalk
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • Jenniimaria
        • July 2014
        • 1

        #4
        Jag undrar också, min bror köpte dessa två till mig men lappen var borta i affären, jag gissar på någon sorts ciklid men vet någon vad för slags/ om det ens är en ciklid?

        Kommentar

        • Apistojohan
          • January 2014
          • 262

          #5
          Ser ut som några ungfiskar av Tropheus (duboisi?), men där är jag inte expert. Jättefina fiskar, men kolla upp att de passar in i ditt akvarium med de fiskarna och de vattenvärden du har. Tanganyikafolket får supplera här.
          Haninge akvarieförening

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hmm, jag får Tilapiavibbar... Ungfiskar av Tilapia joka kanske?

            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Apistojohan
              • January 2014
              • 262

              #7
              En snabbtitt med efterföljande "magsvar" från min sida. Men googla gärna "Tropheus duboisi juvenile". Hur som helst är det väl knappast en fisk för sällskapsburken...
              Haninge akvarieförening

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Apistojohan
                Ser ut som några ungfiskar av Tropheus (duboisi?), men där är jag inte expert. Jättefina fiskar, men kolla upp att de passar in i ditt akvarium med de fiskarna och de vattenvärden du har. Tanganyikafolket får supplera här.
                Ja de prickiga är Tropheus duboisi
                Dom skall ha ett akvarium som är minst 150 cm långt och man skall ha minst 10 av dom.
                Angående arten i det första inlägget så vet jag inte vad det är men Ameca splendens är väl inte längsrandiga som dessa verkar vara enligt fotot
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Ja de prickiga är Tropheus duboisi
                  Dom skall ha ett akvarium som är minst 150 cm långt och man skall ha minst 10 av dom.
                  Angående arten i det första inlägget så vet jag inte vad det är men Ameca splendens är väl inte längsrandiga som dessa verkar vara enligt fotot
                  Hmm, jag undrar jag... Tycker inte formen stämmer med Tropheus, och inte mönstret heller. Tycker som sagt att de påminner mer om Tilapia i formen.

                  Jämför med duboisiungfisken nere till höger:


                  Tycker den ser mycket kortare och högre ut i kroppen, och färger och mönster känns också lite annorlunda. De på Jenniimarias bilder har bl.a genomskinlig stjärtfena, medan duboisin i artregistret har svarta fenor.
                  Senast redigerad av Shepard; 14 July 2014, 20:34.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Shepard
                    Hmm, jag undrar jag... Tycker inte formen stämmer med Tropheus, och inte mönstret heller. Tycker som sagt att de påminner mer om Tilapia i formen.

                    Jämför med duboisiungfisken nere till höger:


                    Tycker den ser mycket kortare och högre ut i kroppen, och färger och mönster känns också lite annorlunda. De på Jenniimarias bilder har bl.a genomskinlig stjärtfena, medan duboisin i artregistret har svarta fenor.
                    Stjärtfenan kan vara lite transparant https://www.google.se/search?q=Troph...ml%3B650%3B488
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Faltaren
                      • July 2005
                      • 1453

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Ja de prickiga är Tropheus duboisi
                      Dom skall ha ett akvarium som är minst 150 cm långt och man skall ha minst 10 av dom.
                      Angående arten i det första inlägget så vet jag inte vad det är men Ameca splendens är väl inte längsrandiga som dessa verkar vara enligt fotot
                      Hmm vad kan det vara då? Den hade ingen färg på stjärtfenan.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Faltaren
                        Hmm vad kan det vara då? Den hade ingen färg på stjärtfenan.
                        Vet inte. Har du inget bättre foto? Vilka andra fiskar fanns det i akvariet? Hur stora var dom?
                        Det finns ju också skyltar vid varje akvarium på den blå planeten - vad stod det på skylten vid detta akvarium?
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Faltaren
                          • July 2005
                          • 1453

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Vet inte. Har du inget bättre foto? Vilka andra fiskar fanns det i akvariet? Hur stora var dom?
                          Det finns ju också skyltar vid varje akvarium på den blå planeten - vad stod det på skylten vid detta akvarium?
                          Den hängde med lungfiskar. Nä fanns ingen artbeskrivning tyvärr. De såg ut som stora guppys. Nä bilderna blev inte bättre :-(

                          Skickat från min SGP311 via Tapatalk
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                          Kommentar

                          Arbetssätt...