är det pacu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • stefanr72
    svarade
    Ursprungligen postat av Dre
    Fånga en och kolla tänderna. De är inte helt olik av piraya, men störst skillnad är det på tänderna. Pacus har platta "människo"tänder medan pirayan sylvassa knivar

    Piraya:


    Pacu:
    http://www.dnr.sc.gov/news/Yr2006/aug28/pacu.JPG
    Tänkte precis nämna det. Jag har fångat svart pacu på spö i equador och deras gaddar såg precis ut som människotänder, helt olika pirayernas....

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    haha åh fan!
    får säga det till henne sen.
    men du vet ingen i stockholmstrakten med en kärlek för monsterfiskar?
    hon måste nämligen göra sig av med dom och det är ju inte så lätt att bli av med ett gäng sådana bjässar! ^^
    jag TROR att dom är typ 15-20 cm men jag kan ha fel. men jag tror det.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Fånga en och kolla tänderna. De är inte helt olik av piraya, men störst skillnad är det på tänderna. Pacus har platta "människo"tänder medan pirayan sylvassa knivar

    Piraya:


    Pacu:

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    oj, vet inte hur stora dessa är (som sagt en kompis fiskar)
    men jag TROR inte att dom är så rackarns stora!
    ska se om jag kan få fram någon storlek ^^

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    ah!
    ser fanimej precis ut som red bellie piraya! :P
    men som sagt, varför aggro?
    dom har ett väl tilltaget akvarium och möjlighet till bra kost, det känns bara inte rätt O_O

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Ursprungligen postat av roosterboy
    men de äter som sagt fengäddor och öronålar trots att dom har vegetarisk kost. det är inte min uppfattning av en pacu iaf :P
    Jodå pacus är omnivora och käkar allt som de kan trycka in i truten. Vissa pacus har en starkare koppling mot vegetabilier, men dessa äter allt. Jag tror dessutom dina är rätt stora eller?

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Här har ni bilder på mina red bellie pacus:

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    Ursprungligen postat av Dre
    Det är pacus. Red bellie pacus. De äter allt, men huvudföda är vegetabilier. Extremt glupska och äter allt som rymms i deras munnar som kan öppnas rejält. En iskall mygglarvekub slurpas ner på 0,2sek

    Kallas även svartfenad pacu eller silverpacu på svenska. Lite konstig namngivning men men. Jag misstänker att det finns en del missförstånd vad gäller pacus i allmänhet.
    Latinska namnet äro: Piaractus brachypomus

    http://www.seriouslyfish.com/profile...hypomus&id=449

    Det röda minskar med åldern, men riktigt fina upp till 20-30 cm, dvs halvåret till året gamla om de får bra förutsättningar att växa !!


    Det är i omnivora men huvudsakligen växtätare även om de har lite pirayaliknande utseende. De är enomt snabbväxande och växer snabbt ut ett 720 liter exempelvis. Jag hade 2 st i mitt 720 men fick efter 2 månader sälja vidare de till någon med 1000+ akvarium där de hade lite fler kompisar.
    men de äter som sagt fengäddor och öronålar trots att dom har vegetarisk kost. det är inte min uppfattning av en pacu iaf :P

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: pacu2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 38,8 KB
ID: 2132154

    här får ni ännu en bild!
    så ni blir ännu säkrare :P
    om jag förstått rätt så ska affärn garanterat att det var rb pacus (hon köpte dom som väldigt små)
    och sagt att det itne var pirayor.
    pirayor var nämligen min tanke när jag såg dem för nån månad sen.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Det är pacus. Red bellie pacus. De äter allt, men huvudföda är vegetabilier. Extremt glupska och äter allt som rymms i deras munnar som kan öppnas rejält. En iskall mygglarvekub slurpas ner på 0,2sek

    Kallas även svartfenad pacu eller silverpacu på svenska. Lite konstig namngivning men men. Jag misstänker att det finns en del missförstånd vad gäller pacus i allmänhet.
    Latinska namnet äro: Piaractus brachypomus

    http://www.seriouslyfish.com/profile...hypomus&id=449

    Det röda minskar med åldern, men riktigt fina upp till 20-30 cm, dvs halvåret till året gamla om de får bra förutsättningar att växa !!


    Det är i omnivora men huvudsakligen växtätare även om de har lite pirayaliknande utseende. De är enomt snabbväxande och växer snabbt ut ett 720 liter exempelvis. Jag hade 2 st i mitt 720 men fick efter 2 månader sälja vidare de till någon med 1000+ akvarium där de hade lite fler kompisar.

    Lämna en kommentar:


  • stefanr72
    svarade
    Ursprungligen postat av roosterboy
    helt 100 på det?
    Japp!

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    eller tror inte det iaf :P

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    a inte är det pacu iaf

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    helt 100 på det?

    Lämna en kommentar:


  • stefanr72
    svarade
    Det är definitivt pirayer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...