Tre john doe

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rajblask
    • January 2010
    • 92

    Tre john doe

    Hej, fick med ett antal fiskar när jag köpte ett begagnat akvarium och det skulle vara ganska kul att veta vad det är för arter.


    Fisk 1


    Fisk2 (Har ett lila skimmer från halva kroppen och ner till stjärten)


    Fisk3
  • Narien
    • August 2010
    • 181

    #2
    Skulle satsa mina pluringar på att första fisken är en siamesisk algätare: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1

    och fisk nummer tre är nog en nättetra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=463&SOK=1
    (felgissning tydligen :P)

    mina gissningar iaf
    Senast redigerad av Narien; 10 October 2010, 14:26.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      1. Siamesisk algätare
      2. Moskitotetra?
      3. Diamanttetra/briljanttetra
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Fisk nummer ett är en Siamesisk algätare. Crossocheilus oblongus.

        Fisk nummer två... well.. jag vågar inte gissa. ^^

        Nummer tre, kan inte det vara någon typ av kongotetra?
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Rajblask
          • January 2010
          • 92

          #5
          Ni verkar ju ha rätt på första! Och det verkar som att den tredje är en Diamanttetra/briljanttetra. Men jag tycker fortfarande inte att fisk nummer två verkar stämma riktigt. Den är ca 2,5-3 cm silver och det går som ett ganska starkt lila band från halva kroppen ner till stjärten. Det är även ett svagt lila skimmer från halva fisken och ner till stjärten. Svårt att förklara och bilden var inte så bra heller.

          Har nu tittat på några bilder på google och det är förmodligen en moskitotetra. Så då verkar ni ha löst alla arter! Tack för hjälpen!
          Senast redigerad av Rajblask; 10 October 2010, 14:44.

          Kommentar

          • Peter1904
            • February 2003
            • 1079

            #6
            1=Siamesisk algätare
            2=vet ej
            3=Diamanttetra

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Tvåan var faktiskt lite knepig. Bilden är inte så pass bra att man ser alla detaljer. Färgerna passar in på Knodus borki (moskitotetran), Boehlkea fredcuchui (som man länge trodde var namnet på moskitotetran), Hyphessobrycon metae (eller en närstående art som har sålts under det namnet) samt Hyphessobrycon sp. "Peru Red Blue" som dök upp för något år sedan.

              K. borki är helt klart den vanligaste i handeln och därmed den troligaste, men den brukar vara lite mer långsträckt. Dessutom ser fisken på bild 2 ut att ha underbett. Fast det kan ju vara jag som ser fel.

              Bilder på de två första arterna finns här:

              Kommentar

              Arbetssätt...