brichardi eller pulcher?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    brichardi eller pulcher?

    vad är detta? är det en N. brichardi eller en N. pulcher? jag är lite osäker. tycker det inte ser direkt ut som en daffodil, men heller inte helt ut som en brichardi heller

    kan inte ladda upp bild här så jag skickar en länk istället.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det är N. brichardi
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Auratusen
      • March 2010
      • 874

      #3
      hmm, synd. ville egentligen ha pulcher. men detta var längesedan jag köpte den, men ändå. fast de flesta brichardi jag ha sett i affär är mer gråare och har en orange fläck vid gällocken istället

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Auratusen
        hmm, synd. ville egentligen ha pulcher. men detta var längesedan jag köpte den, men ändå. fast de flesta brichardi jag ha sett i affär är mer gråare och har en orange fläck vid gällocken istället
        Det finns många varianter/populationer av såväl brichardi som pulcher
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          fast vad jag har märkt så verkar brichardi'n lungare i beteendet än pulcher.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            De är extremt nära släkt, om de inte rentav egentligen är samma art - jag tror inte det finns nån skillnad i beteende. Jag är osäker på om mer än en av brichardi 's färgformer förekommer i handeln (och den enda pulcher jag nånsin sett till försäljning är 'daffodil').

            Vad gäller blekheten så är de prinsessor man ser i butik alltid ungdjur, de färgar ut en hel del när de vuxit till sig hemma i akvariet. Kost och omgivning påverkar också färgen - mina brichardi blev tonade i kanelbrunt som vuxna, klart mörkare än fisken på fotot.
            Senast redigerad av Azur; 09 August 2010, 23:55.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              daffodil är pulcher. bara ett annat namn. de är också två olika arter och det finns två saker man kan se skillnad på. speciellt när de är vuxna, lite svårare på ungdjur. pulchern blir mycket gulare i färgen och så är det svarta märket på gällocket bakom ögat riktat nedåt på pulchern och rakt ut eller lite snett nedåt på brichardi. men jag var lite osäker då det var anorlunda färger. men som sagt, det finns olika färgvarianter. men jag tror nog då detta är brichardi.

              dessa är inte ungdjur, då de är iaf könsmogna.

              Pulcher:

              Denna webbplats är till salu! flippersandfins.net är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, flippersandfins.net har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!





              brichardi:







              det är en viss skillnad på dom

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Jag vet att 'daffodil' är en färgform av pulcher, och hur man ser skillnad på den och brichardi 'fulwe'. Grejen är att det finns mängder av varianter av pulcher och brichardi i Tanganyika, och tar man allihop, inte bara pulcher 'daffodil' och brichardi 'fulwe' som är vad som finns i handeln, är det svårt att avgöra var ena arten slutar och nästa börjar.

                Det finns en (visserligen dålig) vetenskaplig artikel som kommer fram till att varken "pulcher" eller "brichardi" i egentlig mening existerar, utan att pulcher/brichardi plus en räcka närstående arter är ett artkomplex där de olika ansiktsteckningarna uppstått flera gånger, dvs inte går att använda för att känna igen arter.
                Senast redigerad av Azur; 10 August 2010, 08:50.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Den enda egentliga yttre skillnaden mellan de bägge arterna (vad jag vet) är de bägge bruna banden bakom ögat. På pulcher så ha de mer denna form: I I , medan de hos brichardi mer har formen: I -

                  Sedan är det väl ofta egentligen mer skillnad mellan olika populationer inom en art (speciellt bland pulcher) än det är mellan de bägge arterna. Förr så kallade vi pulcher för den rödprickiga prinsessan, men det var ju bara populationen från Chituta som var rödprickig. Sedan kom ju också daffodilen (populationen från Kalambo) in i hobbyn som i början ansågs vara en egen art innan den också placerades in i pulcher-gruppen.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...