Vilken mal? (Malar)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zsara
    • January 2009
    • 49

    Vilken mal? (Malar)

    En mal följde med i mitt akvarieköp, men jag har ingen aning om vad det är för sort.

    Tänkte sätta ut den på annons och det skulle kännas dumt att inte ens kunna säga vad det är för sort!!







    Även den här är jag osäker på vad det är för sort.






    Den här är liknande den ovanför, men ändå inte riktigt lika, olika sort??




    Tacksam för hjälp!!
    1x180L, 9x96L______________________________
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    Den första kan jag inte svara på vad det är.

    Mal nummer två är en långsträckt pansarmal jag är dock inte säker här pga den bruna grundffärgen om det är en Callichtys Callichtys eller Megalechis Thoracata

    Mal nummer tre är definitivt en långsträckt pansarmal, med latinska namnet megalechis thoracata

    Megalechis är för övrigt en förbannat trevlig firre
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      1) Pterygoplichthys gibbiceps, "Gibbi".

      2) Megalechis thoracata, "långsträckt pansarmal".

      3) Megalechis thoracata, "långsträckt pansarmal".
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Zsara
        • January 2009
        • 49

        #4
        Ursprungligen postat av Marnat
        Den första kan jag inte svara på vad det är.

        Mal nummer två är en långsträckt pansarmal jag är dock inte säker här pga den bruna grundffärgen om det är en Callichtys Callichtys eller Megalechis Thoracata

        Mal nummer tre är definitivt en långsträckt pansarmal, med latinska namnet megalechis thoracata

        Megalechis är för övrigt en förbannat trevlig firre
        Jag håller med, den är supertrevlig! Social och pigg. Fick den med i ett akvarieköp, kolla upp den och trodde också att det var en långsträckt pansarmal. Insåg att den är en stimfisk och började leta i akvariebutikerna efter fränder. Hittade av en slump den ljusare fisken i ett akvarie och fick köpa den!
        Men den nya är mycket ljusare och inte lika livlig av sig, därför funderar jag över om de kanske är olika raser. Som du skrev, att den lilla är Megalechis Thoracata, och den stora är Callichtys Callichtys.
        1x180L, 9x96L______________________________

        Kommentar

        • Zsara
          • January 2009
          • 49

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          1) Pterygoplichthys gibbiceps, "Gibbi".

          2) Megalechis thoracata, "långsträckt pansarmal".

          3) Megalechis thoracata, "långsträckt pansarmal".

          Är du 100 på att det är samma art?

          Jag hoppas ju på att de är samma art, men de är såpass olika. Iofs tror jag den lilla är en pojk och den stora en tjej..

          Olika i utseende (färg, längd) och även temperamentet är olika. Den stora vill helst vila, medans den lilla är väldigt aktiv.
          Men det kanske kan förklaras med att den är yngre?
          1x180L, 9x96L______________________________

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #6
            Ursprungligen postat av Zsara
            Är du 100 på att det är samma art?

            Jag hoppas ju på att de är samma art, men de är såpass olika. Iofs tror jag den lilla är en pojk och den stora en tjej..

            Olika i utseende (färg, längd) och även temperamentet är olika. Den stora vill helst vila, medans den lilla är väldigt aktiv.
            Men det kanske kan förklaras med att den är yngre?

            Den lilla på de sista bilderna kan jag nästan garantera är en kille då du börjar se lite rött på bröstfenorna, desto äldre han blir desto mer av bröstfensstrålen kommer bli röd och den kommer även växa en del på längden, den röda fenstrålen dvs.

            Varför jag tror att den mittersta fisken är en callichtys callichtys är för att den är väldigt brun i tonen samt har mindre prickar och en lite annorlunda kroppsform jämntemot de megalechis jag sett och själv har.
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • Zsara
              • January 2009
              • 49

              #7
              Ursprungligen postat av Marnat
              Den lilla på de sista bilderna kan jag nästan garantera är en kille då du börjar se lite rött på bröstfenorna, desto äldre han blir desto mer av bröstfensstrålen kommer bli röd och den kommer även växa en del på längden, den röda fenstrålen dvs.

              Varför jag tror att den mittersta fisken är en callichtys callichtys är för att den är väldigt brun i tonen samt har mindre prickar och en lite annorlunda kroppsform jämntemot de megalechis jag sett och själv har.

              Ja det känns som du har rätt, och det är inne på samma spår som jag trodde också.
              Men visst ska callichtys callichtys vara en lite mer aggressiv fisk? Jag har än så länge inte sett mågra aggressiva tendenser vare sig hos den eller hos Megalechis Thoracata´n.

              Det är synd jag inte fick samma art.. Jag ville ju ha en polare åt min fina grabb.
              Visst, det är säkert bättre med en liknande fisk, som callichtys callichtys är, men det är inte optimalt. Jag får ta och snacka med fiskaffärn igen.

              Tack för din hjälp!
              1x180L, 9x96L______________________________

              Kommentar

              • malawifisken
                • August 2008
                • 969

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                1) Pterygoplichthys gibbiceps, "Gibbi".

                2) Megalechis thoracata, "långsträckt pansarmal".

                3) Megalechis thoracata, "långsträckt pansarmal".

                nej den första är ingen gibbiceps, vet inte vad det är men inte är det en gibbe iallafall
                Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                Kommentar

                • Zsara
                  • January 2009
                  • 49

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawifisken
                  nej den första är ingen gibbiceps, vet inte vad det är men inte är det en gibbe iallafall
                  Intressant, då får jag hoppas att någon annan kan komma med förslag!
                  1x180L, 9x96L______________________________

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zsara
                    Ja det känns som du har rätt, och det är inne på samma spår som jag trodde också.
                    Men visst ska callichtys callichtys vara en lite mer aggressiv fisk? Jag har än så länge inte sett mågra aggressiva tendenser vare sig hos den eller hos Megalechis Thoracata´n.

                    Det är synd jag inte fick samma art.. Jag ville ju ha en polare åt min fina grabb.
                    Visst, det är säkert bättre med en liknande fisk, som callichtys callichtys är, men det är inte optimalt. Jag får ta och snacka med fiskaffärn igen.

                    Tack för din hjälp!

                    som jag har förstått och läst till mig så är varken megalechis eller callichtys särskilt rovgiriga och där ska vara mer fart på megalechis, det kan jag också gå i god för att där är förbannad fart på de små gynnarna

                    Mina absoluta favoritmalar för tillfället hehe, det händer alltid något jävelskap med dem i karet.

                    tyvärr tror jag inte att megalechis och callichtys leker bra tillsammans (som i skaffar avkomma), ganska säker där tillochmed

                    Man ska också vara noga med att man får en megalechis som har prickar på ryggfenan, för det finns en annan megalechis art som saknar dessa och är alltså inte samma sort som megalechis thoracata

                    rörigt det blev nu
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Jag vågar nog säga att båda är Megalechis thoracata. Så här ser Callichthys callichthys ut, som jag dessutom tycker verkar vara ovanligare i handeln än Megalechis thoracata:



                      Callichthys är ljusare och mer småprickig än Megalechis, och har längre nos. Har själv två Megalechis thoracata, en hane och en hona.
                      Senast redigerad av Shepard; 01 March 2010, 13:58.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Jag vågar nog säga att båda är Megalechis thoracata. Så här ser Callichthys callichthys ut, som jag dessutom tycker verkar vara ovanligare i handeln än Megalechis thoracata:



                        Callichthys är ljusare och mer småprickig än Megalechis, och har längre nos. Har själv två Megalechis thoracata, en hane och en hona.

                        det var just det jag tyckte, på den första bilden, att dess nos verkade lite väl långsmal för en megalechis, men det är ju också väldigt svårt med bilder när man har fiskar som är väldigt lika varandra de heter ju till ochmed samma sak på svenska hehe.

                        Jag har 2 hanar och en hona av megalechis thoracata, helt underbara firrar
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Om man jämför den första bilden med zoopets bild på Callichthys, så har ju den på zoopets bild mycket längre och planare nos, och inte alls så stora prickar i ryggfenan.

                          Förstår inte riktigt varför Megalechis thoracata inte finns med i zoopets artregister, eftersom den verkar vara den vanligare av dem. Kan inte påminna mig att jag nå´nsin sett Callichthys i nå´n affär.
                          Senast redigerad av Shepard; 01 March 2010, 14:14.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke_A
                            Om man jämför den första bilden med zoopets bild på Callichthys, så har ju den på zoopets bild mycket längre och planare nos, och inte alls så stora prickar i ryggfenan.

                            Förstår inte riktigt varför Megalechis thoracata inte finns med i zoopets artregister, eftersom den verkar vara den vanligare av dem. Kan inte påminna mig att jag nå´nsin sett Callichthys i nå´n affär.
                            mjo men samtidigt så har den zsaras en brunaktig ton som jag inte sett på megalechis innan, kan iofs vara ljuset som spökar.

                            Anledningen till att megalechis inte finns med tippar jag är för att den ganska nyligen fått artbeskrivning över huvud taget typ, innan har den ju hetat hoplestornum thoracatum eller liknande samt en mängd andra namn, bara nyligen som man gav den namnet megalechis thoracata, samma familj som en annan så det är liten familj också.
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ja, men arten som sådan har ju varit känd länge, om än under andra namn, så en artbeskrivning borde ju finnas. Det är rätt vanligt att fiskar får nya latinska namn titt som tätt, då får man ju ändra namnet i artbeskrivningarna bara, fisken är ju fortfarande densamma.
                              Senast redigerad av Shepard; 01 March 2010, 14:55.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...