Pansarål - trivs ej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miller01
    • June 2009
    • 21

    Pansarål - trivs ej?

    Min Pansarål / Öronål beter sig lite konstigt tycker jag. Den simmar väldigt snabbt upp och ner i akvariet, nästan som att den försöker ta sats och hoppa ur. Kan detta vara ett tecken på att den inte trivs? Eller är det ett normalt beteende? Har lagt upp en video på youtube som jag filmade nyss:

    My ropefish swimming around the aquarium. It looks like it wants to escape... Is this a common behaviour? Looks like its panicing or something.


    Har haft den i 4-5 dagar nu och de senaste dagarna har den gjort såhär några gånger om dagen.

    Har ett 120L akvarium som jag precis kommit igång med... har följt alla "steg" för att starta akvariet och de andra fiskarna verkar må bra.

    Tacksam för svar.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Att de tar sig ur akvarier ska visst vara rätt vanligt (i naturen kan de ta sig från ett vatten till ett annat om inte förhållandena är rätt), även om jag aldrig har varit med om det själv.

    Det där ser mer ut som ett rastlöst beteende, men om han inte gör det för ofta så är det nog inga problem. Jag tycker mig ha märkt att de inte verkar ha nå´t emot sällskap, så prova att skaffa en hona, och se om han lugnar sig.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Miller01
      • June 2009
      • 21

      #3
      Är lite orolig för att de blir för trångt i akvariet med 2 st. Så kommer nog inte skaffa en till =/
      Den pausar ibland och börjar simma runt igen på samma sätt. Brukar ålarna simma runt såhär eller? Fick för mig att de brukar gilla att gömma sig. Denna simmar just nu tvärst över frontglaset på akvariet fram å tillbaka. Kanske borde ringa affärn jag köpte ålen hos och se om dom vill ta tillbaka den om den inte trivs.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Tja, ska man vara noga så är 120 liter i minsta laget för en pansarål också

        Men de verkar växa rätt långsamt. De jag har haft har nog inte forsat runt så där särskilt mycket, utan mest simmat lugnt längs botten, eller legat tillsammans i nå´t gömställe. Ibland har de väl simmat längs rutorna, men ganska lugnt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Miller01
          • June 2009
          • 21

          #5
          Ska avakta och se... om det verkar som att det blir värre eller att den börjar få panik så får jag snacka med zoo:t jag köpte den på.

          Jo 120L är lite väl litet kanske, men tänkte ha den i något år och se om jag kan skaffa ett större kar, eller sälja den annars.
          Funderar dock på att ge tillbaks den till zoot om den inte trivs. Någon som vet detta säkert?

          Kommentar

          Arbetssätt...