Intressant firre på Hornbach !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starman_
    • March 2004
    • 791

    #16
    Danmarksresan som var med MAF i köpenhamn så såg jag en hel del störar för damm, bla fanns det även albinostörar ca 1m långa.....

    Kommentar

    • Naistick
      • April 2009
      • 29

      #17
      Jag av oxå på hornbach o såg dom små liven idag. Tyckte det stod att dom kostade 200 kr styck. plus att det såg ut att vara två olika sorter. vissa hade ett vitt sträck längs kroppen. väldans livliga va dom iaf. berättade om dom för min far som har en damm på 20 m2/ med ett medel på 60 cm djupt. han skulle kolla om dom gick o ha där! sjukt nice isåfall
      Bygger om i källaren för fler kar

      Kommentar

      • HenkeP
        • January 2009
        • 886

        #18
        Ursprungligen postat av Mumin
        Eh, det där med CITES-listan då?
        Vet inte om ovanstående hoppades över av alla som skrivit i tråden, men jag lyfter frågan igen.

        Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #19
          Ursprungligen postat av HenkeP
          Vet inte om ovanstående hoppades över av alla som skrivit i tråden, men jag lyfter frågan igen.
          Det är ingen av de rödlistade arterna som säljs som dammfisk. Detta står att läsa på Nols hemsida
          De flesta som hör talas om stör tänkar antagligen på den Ryska stören och kaviar vilket är något helt annat än stör till trädgårdsdammar. Den stör som dammägaren kan ha i sin trädgårdsdamm är en odlad hybrid som främst används till matfisk. Den växer snabbt och kan bli mer än 1 meter stor om dammen är tillräcklig. Normalt stannat den betydligt tidigare.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • HenkeP
            • January 2009
            • 886

            #20
            Ursprungligen postat av Guy Palm
            Det är ingen av de rödlistade arterna som säljs som dammfisk.
            Odlad hybrid eller ej, i artbeskrivningen det hänvisas till i första inlägget så står det ju faktiskt:
            A.ruthenus (liksom alla andra störar) finns med på CITES-lista B vilket innebär att det gäller speciella restriktioner för handel med denna art. Detta gäller även för odlade exemplar.
            (Min fetstils-markering.)

            Så nånstans är det ju fel då, antingen i artbeskrivningen, eller i försäljningen av dessa hybrid-störar.

            Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #21
              Det är fel på hänvisningen i det 1:a inlägget. Sedan att alla odlade arter skulle vara rödlistade stämmer inte. Denna odlade hybrid får säljas. Kanske Kjell borde ändra i artbeskrivningen.
              Senast redigerad av Guy Palm; 05 June 2009, 07:19.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #22
                Det är en ganska stor skillnad på att vara rödlistad och vara Cites-B-listad.
                Läs mer om citeslagarna här om ni inte vet skillnaden. http://www.psittacites.com/Citeslagar.html
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Det är fel på hänvisningen i det 1:a inlägget. Sedan att alla odlade arter skulle vara rödlistade stämmer inte. Denna odlade hybrid får säljas. Kanske Kjell borde ändra i artbeskrivningen.
                  Vad skall jag ändra. Kollade just på CITES-listan och där finns Acipenser ruthenus med i appendix II (vilket motsvarar EUs B-listning). B-listade djur kan säljas men det krävs speciellt tillstånd från Länsstyrelsen för att man skall få göra detta.

                  Det görs ingen skillnad mellan vildfångade eller odlade exemplar. Om det rör sig om en hybrid mellan 2 arter som har olika listning så gäller alltid den högre listningen. Så är det en hybrid mellan en A och en B-listad art så blir hybriden A-listad. Rör det sig om en hybrid mellan t.ex. en A-listad och en art som inte alls är listad så blir hybriden A-listad osv
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 June 2009, 12:00.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Naistick
                    • April 2009
                    • 29

                    #24
                    Ursprungligen postat av HenkeP
                    Vet inte om ovanstående hoppades över av alla som skrivit i tråden, men jag lyfter frågan igen.
                    Visste då inte vad CITES-listan va för lista. Man lär sig något nytt varje dag
                    Bygger om i källaren för fler kar

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Om jag inte förstått fel är det väl sterletten som brukar säljas som dammfisk, och den är väl ingen hybrid?

                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • TelgeFoto
                        • January 2007
                        • 68

                        #26
                        Om man vill ha ordning i sitt akvarium måste man undvika fisk som stör ...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...