Skillnad Channa cf Bleheri och Channa Bleheri?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Skillnad Channa cf Bleheri och Channa Bleheri?

    Ja, jag har sett båda hos fiskhandlare o även frågat om skillnaden mellan dessa två arter, men aldrig fått ett riktigt säkert svar.
    Färgskillnad då "cf" är mer blå, och att den blir lite mindre än den "vanliga" Ch Bleheri.

    Någon här på Zoopet som vet vad skillnaderna består i och hur mycket mindre i så fall "cf" Bleheri är än vanliga Bleherin?
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    cf. betyder confer vilket i sin tur betyder liknar. Denna betäckning används när man tycker att det liknar en art men inte är säker på om den ska tillhöra den. Alltså det kanske är samma art men det kan även vara en annan art. Troligtvis är det dock olika fångstplatser, så det kan säkerligen finnas flera olika cf. som kan se olika ut. Vilket gör att det är svårt att veta just den specifika fisk du menar.

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      cf. betyder confer vilket i sin tur betyder liknar. Denna betäckning används när man tycker att det liknar en art men inte är säker på om den ska tillhöra den. Alltså det kanske är samma art men det kan även vara en annan art. Troligtvis är det dock olika fångstplatser, så det kan säkerligen finnas flera olika cf. som kan se olika ut. Vilket gör att det är svårt att veta just den specifika fisk du menar.
      - I de två zoobutiker jag frågat (Åleds och Akvarielandet) sade man att de var mer blå än "vanliga" Channa Bleheri samt lite mindre.

      Det är alltså det enda man vet, och ingen tycks ha någon aning om HUR stora de blir som vuxna.

      Kommentar

      • jockson
        • December 2008
        • 248

        #4
        Den Channa cf. bleheri som åleds säljer är i själva verket en channa sp. assam, den minsta av alla ormhuvuden.
        Mvh.
        Jocke

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av jockson
          Den Channa cf. bleheri som åleds säljer är i själva verket en channa sp. assam, den minsta av alla ormhuvuden.
          - Aha, okey. Hur stora blir de då?
          (han sade till mig i telefon att de nu är 8-10 cm)

          Är det den typen som är lite blåaktig i fenkulörten?

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Bästa Channasidan online : )

            Ja jag har sökt en del o fann till slut:

            无码色另类成人亚洲蜜芽-亚洲日韩AV无码久久精品-人妻夜夜爽天天爽三区丁香花-香蕉乱码成人久久天堂爱免费,后进女神白嫩翘臀进入,亚奶视频国产自产熟女,亚欧洲乱码视频在线播放专区

            Kommentar

            • jockson
              • December 2008
              • 248

              #7
              Runt 15 cm skulle jag tro... det är egentligen ganska stor skillnad på assam och bleheri, jämför färgerna på fenorna på dessa bilder tex.

              assam:


              bleheri:
              Mvh.
              Jocke

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Ursprungligen postat av jockson
                Runt 15 cm skulle jag tro... det är egentligen ganska stor skillnad på assam och bleheri, jämför färgerna på fenorna på dessa bilder tex.

                assam:


                bleheri:
                http://www.snakeheads.org/images/ble...ooveCafe04.jpg
                - Tackar för bildjämförelsen. Jag har haft "vanliga" Channa Bleheri tidigare o det stämmer helt med hur de såg ut.
                Men att "Assam":en skulle bli upp mot 15 cm stor är väl ändå att ta i? Eller har du erfarenhet själv av dem?

                Kommentar

                • jockson
                  • December 2008
                  • 248

                  #9
                  under rätt förhållanden och bra kost blir de nog mellan 15-18cm, de va ett tag sedan jag mätta min.. ja assam alltså .. men den är inte riktigt fullvuxen ännu
                  Senast redigerad av jockson; 14 May 2009, 21:45.
                  Mvh.
                  Jocke

                  Kommentar

                  Arbetssätt...