En tråd om Black ghost

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kimpo
    • December 2006
    • 131

    En tråd om Black ghost

    Tänkte starta en tråd om Black ghost där man kan dela med sig av fakta, egen erfarenhet, bilder och tips mm



    Kan ju börja med att jag köppte en Black ghost igår. Just nu spenderar han den mesta tiden att göma sig bakom pumpen eller i en grotta.
    Kimpo
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2356968
  • babydoc
    • January 2009
    • 110

    #2
    Jag köpte 2 st inte så länge sedan. HAde dom i mitt sällskapsakvarium, dom dog kort därpå.
    Vet inte vad som var fel. Alla vattenvärdena var bra och det vara bara dom 2 som dog.
    Kan säga att dom inte är särskillt dagaktiva. På dagarna satt dom i varsitt gömställe.
    Senast redigerad av babydoc; 17 February 2009, 05:15.

    Kommentar

    • kimpo
      • December 2006
      • 131

      #3
      Ursprungligen postat av babydoc
      Jag köpte 2 st inte så länge sedan. HAde dom i mitt sällskapsakvarium, dom dog kort därpå.
      Vet inte vad som var fel. Alla vattenvärdena var bra och det vara bara dom 2 som dog.
      Kan säga att dom inte är särskillt dagaktiva. På dagarna satt dom i varsitt gömställe.
      Det brugar vara problem med att ha 2st BG i samma kar
      Kimpo
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2356968

      Kommentar

      • Misuko
        • September 2008
        • 135

        #4
        Ursprungligen postat av babydoc
        Jag köpte 2 st inte så länge sedan. HAde dom i mitt sällskapsakvarium, dom dog kort därpå.
        Vet inte vad som var fel. Alla vattenvärdena var bra och det vara bara dom 2 som dog.
        Kan säga att dom inte är särskillt dagaktiva. På dagarna satt dom i varsitt gömställe.
        Hur stor akvarie du har? De behöver ett stort akvarium. Vi har 2 st Black Ghost i 400 liters akvarium. Vi har haft de sex år nu och de trivs bra. De är inte skygga utan rätt så tama. De simmar också på dagarna och vid matdags simmar de upp till ytan att vänta på mat. Jag tycker de är roliga att ha.
        Misuko

        Kommentar

        • Junros
          • November 2007
          • 144

          #5
          har en Black ghost, väldigt aktiv och är alltid ute och irrar omkring =) tror att det viktigaste när man skaffar en BG är att man har ett kar som har varit igång ett tag så man har relativt stadiga/bra värden, att man har relativt gott om gömställen (inte för att min brukar gömma sig direkt :P )
          och sköter sina VB...har haft denna i lite mer än ett halvår nu, och den äter bra, är aktiv, ser ut att vara i bra form =)

          Kommentar

          • kimpo
            • December 2006
            • 131

            #6
            Ursprungligen postat av Misuko
            Hur stor akvarie du har? De behöver ett stort akvarium. Vi har 2 st Black Ghost i 400 liters akvarium. Vi har haft de sex år nu och de trivs bra. De är inte skygga utan rätt så tama. De simmar också på dagarna och vid matdags simmar de upp till ytan att vänta på mat. Jag tycker de är roliga att ha.



            Vad matar du dina BG:s med ??
            Kimpo
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2356968

            Kommentar

            • Misuko
              • September 2008
              • 135

              #7
              Ursprungligen postat av kimpo


              Vad matar du dina BG:s med ??
              Vi matar dom med röda och svarta mygglarver, men de har lärt sig att äta torrfoder också. Levande larver de kan de inte äta, men om man dödar larverna först och sen skär dom i bitar, då förstår Black Ghoust att det är mat.
              Misuko

              Kommentar

              • kimpo
                • December 2006
                • 131

                #8
                Ursprungligen postat av Misuko
                Vi matar dom med röda och svarta mygglarver, men de har lärt sig att äta torrfoder också. Levande larver de kan de inte äta, men om man dödar larverna först och sen skär dom i bitar, då förstår Black Ghoust att det är mat.
                Matar du du dom med röda mygglarver varje dag eller äter dom torrfoder med dom andra fiskarna ??
                Kimpo
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2356968

                Kommentar

                • Misuko
                  • September 2008
                  • 135

                  #9
                  Ja, de får mygglarver och torrfoder varje dag. Vi har provat annat också, men de verkar inte fatta hur man hittar maten eller så är de inte intresserade av det. Svarta och röda mygglarver äter de.
                  Misuko

                  Kommentar

                  • Misuko
                    • September 2008
                    • 135

                    #10
                    Och så får de färska larver, när vi hittar såna.
                    Misuko

                    Kommentar

                    • JohanFridsall
                      • November 2008
                      • 134

                      #11
                      jag gav min räkor och gurka :P det var uppskattat

                      Kommentar

                      • Amaro
                        • January 2007
                        • 1709

                        #12
                        Har haft min i ca 3 år. Den är just nu runt 25-30 cm, väldigt fin och cool firre. Ett måste för den som vill ha något utöver det "vanliga" i karet som med garanti får alla nära o kära tappa andan

                        Info, jag lägger inte ner någon speciell tid på min nu för tiden då den alltid kommer fram vid matning. Den tar i princip allt, föredrar räkor och pangasius file, backar däremot inte för algtabletter, gurka mm. Jag såg dock till att mata den med pincett i början då den var mindre och skyggare, kan vara något att tänka på när man håller skygga fiskar. Alltid bra att specialbehandla tills de kommer upp i en bra storlek

                        En varning till er som håller denna fisk. Har ni stora eldstjärtar i karet så kan det vara bra att hålla koll på kombinationen. Eldstjärten verkar ta den som en artsfrände. Nu då jag däremot har 3st relativt stora eldstjärtar i samma kar så verkar terrorbalansen leda till att de låter black ghosten vara ifred - till störst del av tiden iallafall. Eldisarna har fullt upp med att jaga varandra så de låter BG vara ifred.
                        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                        Kommentar

                        • 720l
                          • December 2008
                          • 16

                          #13
                          tänker skaffa en sådan så fort jag hittar en. har däremot haft en elefantfisk i över två månader o den verkar trivas bra. så BG borde trivas med. de är båda väldigt intressanta fiskar.
                          720L 212L 54L

                          Kommentar

                          • Misuko
                            • September 2008
                            • 135

                            #14
                            Ursprungligen postat av JohanFridsall
                            jag gav min räkor och gurka :P det var uppskattat
                            Det där var bra ide, jag måste prova ge räkor. Vet inte värför jag har aldrig tänkt på det.
                            Misuko

                            Kommentar

                            • kimpo
                              • December 2006
                              • 131

                              #15
                              Har haft min nu i 3 dagar men rädd att den inte äter.
                              Den är typ bara bakom pumpen på dagarna. När jag matar i akvariumet så serj jag den aldrig simma ut och äta.
                              När jag släcker i akvariumet på kvällen så komer han fram försiktigt.
                              Men där jag köpte min BG sa dom att dom kan vara skygga dom förta dagarna up till nån vecka.

                              Har ni något förslag om tid, med vad, hur jag ska mata den ??
                              Kimpo
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2356968

                              Kommentar

                              Arbetssätt...