Yngel - men av vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Yngel - men av vad?

    Det här lilla ynglet hittade jag häromdagen. Det är antingen från Danio choprae, Celestichthys margaritatus eller Boraras brigittae för det är de fiskar som finns i karet.

    010 ser man ena ögat genom den genomskinliga kroppen. Mellan 033 och 034 har ynglet hunnit smälta mat. 067 är rakt framifrån och 070 (min favorit) visar det fina leopardfläckiga mönstret men märkligast bilden är nog 080: det finns en hinna eller gelé på rygg- och buksidan som jag undrar vad det är. Månne fenor som håller på att bildas?
    Bifogade filer
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ingen aning - men jag gillar bild nr 6! (=67)

    avatar stuff
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      #3
      Jag kan inte hjälpa dig, men vill bara säga himla fina bilder!

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #4
        För att kanske så småningom få ett svar håller jag den tills vidare i den lilla plexiglasboxen som ser ut så här och mäter 4 x 15 x 10 cm ungefär.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • illerfisken
          • January 2009
          • 313

          #5
          jag har ingen aning jag heller bild 5 ser lite blå ut
          http://mfksweden.forum24.se/

          Kommentar

          • aneta
            • September 2008
            • 261

            #6
            Det visar sig så småningom vems bebisen är, du har ju bara två sorter att välja mellan
            Otroligt fina bilder!
            325L

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Jag skulle gissa på Danio choprae, men är inte hundra procent säker.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Skulle nog utesluta Boraras brigittae i alla fall, eftersom den är de svåraste av de tre att få yngel av, och jag antar att du inte håller dem i väldigt mjukt och surt vatten. Så antingen Danio margaritatus eller Danio choprae, men som sagt så märker du väl

                Kommentar

                • legob
                  • May 2007
                  • 642

                  #9
                  Ursprungligen postat av oaken
                  Skulle nog utesluta Boraras brigittae i alla fall, eftersom den är de svåraste av de tre att få yngel av, och jag antar att du inte håller dem i väldigt mjukt och surt vatten. Så antingen Danio margaritatus eller Danio choprae, men som sagt så märker du väl
                  Nej, högst vanligt Norrköpingsvatten. Tiden hoppas jag ger svaret.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...