Hjälp mig rädda min kulfisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Hjälp mig rädda min kulfisk!

    Min dvärgkulfisk är djävulskt mager!

    Idag trodde jag att han var död eftersom han låg upp vid ytan och inte röde sig när jag petade på honom. Dock när jag stoppade ner honom i en "yngelkasse" så åkte han ner till bottnen och jag såg att han andades. Jag la i lite mat, så efter en liten stund så började han simma och åt lite.

    Jag har sett honom äta innan, men max 2-3 mygglarver varje gång jag matar. (Varannan dag nu i början)

    Kan det vara så att han helt enkelt behöver mer mat än det (Så lösningen är att jag stöd utfodrar honom), eller tror ni han har någon sjukdom/parasit som gör att han blir så mager?

    Bilder:

    Från sidan
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00625.jpg
Visningar: 1
Storlek: 52,6 KB
ID: 2178222

    Ovanifrån
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00627.jpg
Visningar: 1
Storlek: 59,3 KB
ID: 2178223
    Tillbaks efter paus.
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Försök att mata honom ofta men lite.. Sen kanske lite snäckor skulle sitta fint.. Är han mobbad av andra fiskar?
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Han verkar inte vara mobbad. Dock så är han väldigt mesig, han cirkulerar ca 15 sekunder runt maten innan han börjar äta, och hur mycket man än matar på andra ställen i karet så är det ju alltid någon tigerbarb som hinner komma och börja äta, och han verkar inte våga stanna när de andra äter där.

      Snäckor verkar han inte intresserad av.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Om den legat vid ytan så är det nog ett ganska säkert tecken på att den är utmobbad och svårt stressad, alternativt döende av annan orsak. Yngelkassen stressar den nog ännu mer eftersom den är så pass liten och totalt genomskinlig. Bästa vore om du kunde flytta den till ett eget litet akvarium (behöver inte vara många liter), med svarta sidor och utfodra med levande foder så som nykläckt artemia och snäckor. Skulle nog personligen inte hålla den med så pass snabba fiskar som Tigerbarber.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Jag har ju ett räk akvarium, skulle det gå att hålla honom där utan att dom blir uppätna? De är typ lika stora som honom.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • ReBs
            • March 2008
            • 44

            #6
            Jag tror han kommer att ha räkfest isf =)
            Jag har haft dvärgkulfisk tillsammans med fullvuxna amanoräkor och det fungerade bra, men jag tror att han kommer att börja äta på dina räkyngel och gå vidare på vuxna exemplar när han fått smak och jaktteknik för det.

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Ursprungligen postat av ReBs
              Jag tror han kommer att ha räkfest isf =)
              Jag har haft dvärgkulfisk tillsammans med fullvuxna amanoräkor och det fungerade bra, men jag tror att han kommer att börja äta på dina räkyngel och gå vidare på vuxna exemplar när han fått smak och jaktteknik för det.
              Ändå så är det nog det bästa alternativet
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Se till att plocka bort den snabbt om den skulle dö. De lär vara väldigt giftiga!
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                Arbetssätt...