Storlek på fisk !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Reizgas
    • October 2008
    • 25

    Storlek på fisk !

    Vad anser ni är max storlek på en fisk i ett 720 kar ? själv har jag alltid sålt av mina fiskar när dom kommer upp till ca 25cm , men vad tycker ni andra ?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Det beror ju helt och hållet på vad det är för fisk. Hur mycket den rör sig och skitar ner mm..
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Matte&Mia
      • February 2008
      • 141

      #3
      Håller med Nina där.. kan tillägga att hur karet är inrett spelar roll också.
      Ciklider is the shit! : )

      Kommentar

      • Reizgas
        • October 2008
        • 25

        #4
        Ursprungligen postat av Nina82
        Det beror ju helt och hållet på vad det är för fisk. Hur mycket den rör sig och skitar ner mm..

        Nja det spelar väl inte så stor roll ? fisken skall väl inte få ett mindre kar om den rör sig mindre ? för ngn gång på dygnet kommer den väl alltid att leta efter mat och då måste ha minst lika stor yta som en fisk som rör sig hela dagarna?.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Reizgas
          Nja det spelar väl inte så stor roll ? fisken skall väl inte få ett mindre kar om den rör sig mindre ? för ngn gång på dygnet kommer den väl alltid att leta efter mat och då måste ha minst lika stor yta som en fisk som rör sig hela dagarna?.
          Tycker helt klart att en fisk som rör sig mindre men är stor kräver mindre utrymme per storlek än en liten snabb fisk.
          Men sen får man även räkna in hur mycket fisken skitar ner.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Ursprungligen postat av Reizgas
            Nja det spelar väl inte så stor roll ? fisken skall väl inte få ett mindre kar om den rör sig mindre ? för ngn gång på dygnet kommer den väl alltid att leta efter mat och då måste ha minst lika stor yta som en fisk som rör sig hela dagarna?.
            Här måste jag skriva något.

            har själv ett 540L som just nu innehåller:

            1 arowana
            3 Polypterus Endlicheri
            3 Polypterus Senegalus

            Arowanan får jag hålla med om, den måste få ett större hem vid senare tillfälle. Den är aktiv och simmar runt hela tiden, och har ändå ett rörelsebehov. Just nu är den bara ett ungdjur och jag tycker den har gott om plats.

            Fengäddorna däremot, de ligger mest och degar och använder inte ytan alls. När de "jagar" som du säger, så står de helt stilla i 'luften' och väntar på sitt byte, och sen rycker det till och så är det slut. Sen ligger gäddorna och smälter maten hela resterande dag. Självklart behöver de lite svängrum, men även fast de blir riktigt stora så tycker jag inte de behöver lika mycket plats som t.ex. en oscar som bara blir hälften så stor som dem.

            Kommentar

            • Reizgas
              • October 2008
              • 25

              #7
              Då har vi nog olika erfarenheter utav polypterus senegalus , min som jag hade var väldigt aktiv spec vid matning (var 3dje dag). då till frågan som rummet handlade om , till vilken storlek får din arawana vara innan du ger dig av med han från ditt 540l ?

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Ursprungligen postat av Reizgas
                Då har vi nog olika erfarenheter utav polypterus senegalus , min som jag hade var väldigt aktiv spec vid matning (var 3dje dag). då till frågan som rummet handlade om , till vilken storlek får din arawana vara innan du ger dig av med han från ditt 540l ?
                Jag vet faktiskt inte, just nu tycker jag han har bra svängrum som sagt, men han är väldigt aktiv, simmar ju runt hela tiden och hoppar på bra. Jag får väl se hur snabbt den växer sen ska den få ett 720 som den ska få gå själv i.

                Kommentar

                • Reizgas
                  • October 2008
                  • 25

                  #9
                  200*60*60 eller ? igentligen e det väl ingen ídé att köpa ett eget kar till en sådan fisk för den växer ju ur det ganska så snabbt. ps snyggt kar du har på filmen , riktigt stilrent

                  Kommentar

                  Arbetssätt...