Akut hjälp, hur få bort rom från pumpen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonnyboy87
    • April 2008
    • 44

    Akut hjälp, hur få bort rom från pumpen?

    Vi har två stycken vildfångade scalare, dom har fått yngel hos före detta ägare. Efter att dom flyttade hem till oss har dom lagt några romkakor men dessa har dom ätit upp.

    Idag har dom lagt ytterligare en romkaka och vi vill gärna flytta över hälften av äggen till ett annat akvarium för att förhindra att även dessa blir uppätna. Problemet är att dessa ägg ligger på pumpens framsida. Hur ska vi avlägsna dessa på bästa möjliga sätt?

    Anledningen till att vi tror att dom äter upp rommen är att dom blir stressade över att våra barn är för nyfikna, därför vill vi flytta rommen till ett annat akvarium.
    Senast redigerad av jonnyboy87; 25 November 2008, 23:25.
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    #2
    när jag tog bort rom,fast det var av metallpansarmal så de är kanske inte likadana, då tog jag loss dom med hjälp av ett rakblad,gick fint å nu har jag en massa malyngel men det skiljer sig kanske från ägg till ägg men så gjorde jag
    MammaMia

    Kommentar

    • jonnyboy87
      • April 2008
      • 44

      #3
      Ursprungligen postat av doppingen
      när jag tog bort rom,fast det var av metallpansarmal så de är kanske inte likadana, då tog jag loss dom med hjälp av ett rakblad,gick fint å nu har jag en massa malyngel men det skiljer sig kanske från ägg till ägg men så gjorde jag
      Tack för svaret, ska prova att ta bort dom med ett rakblad, och skulle det gå dåligt så får jag prova något annat knep nästa gång.

      Kommentar

      • Jenny054
        • May 2007
        • 920

        #4
        Håll ungarna borta från akvariet istället än och håll på & flytta romkakor hit & dit.
        The fish is jumping.....
        Bloggen:
        http://aquastyle.blogspot.com/
        Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

        Kommentar

        • doppingen
          • April 2008
          • 1079

          #5
          vad gäller mig var jag tvungen att flytta äggen pga alla andra fiskar å snäckor som gärna kalasar på ägg,dessa äggs föräldrar(pansarmal) sköter inte om varken ägg eller yngel så för att rädda avkomman tog jag bort äggen å har nu 39 2cm yngel men nu är det kanske en annan sak med scalarer
          MammaMia

          Kommentar

          • Jenny054
            • May 2007
            • 920

            #6
            Scalarer ska ju egentligen ta hand om sin rom och sina yngel, gör dom inte det så är det inga bra föräldrar.

            Sen tror jag det går vidare i generna med om bra föräldraskap.
            Jag har en bekant som enbart odlar på Scalarer där föräldrarna lyckas hela vägen.
            Anledningen till detta är att ynglerna blir ofta lika bra föräldrar och vårdar bra.

            På så sätt låter man naturen lyckas på egen hand och stammen i sig kan bli bättre och på sikt kan kanske Scalaren bli lite mer lättodlad!
            The fish is jumping.....
            Bloggen:
            http://aquastyle.blogspot.com/
            Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

            Kommentar

            • doppingen
              • April 2008
              • 1079

              #7
              vet inte om du svarade mig eller jonnyboy men det var nog jonnyboy för som jag skrev så var ju mina ägg från metallpansarmal å de sköter inte om det men tråden var ju om scalarer så jag svarade bara på frågan hur man flyttar ägg
              MammaMia

              Kommentar

              • jonnyboy87
                • April 2008
                • 44

                #8
                jo vist är det bättre att beålla äggen oss mamma o pappa men jag har tagigt upp hälften av äggen får se hur det går.. och resten får mamma o papsen ta hand om som vanligt

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Pansarmalsrom bör man flytta på, och det är precis som doppingen misstänkte rätt olika mellan olika fiskars rom.

                  Skalare-rom har jag inte hört om någon lyckats kläcka efter ha lossat den från underlaget, man brukar inte försöka, så berätta gärna om du lyckas!

                  Det är ingen större risk att ynglen blir dåliga yngelvårdare på en generation, yngelvårdandet är ett genetiskt nedärvt beteende, och det tar väldigt många generationer av artificiellt kläckande innan det försvinner.

                  Så jonnyboy87, kläck du din skalarerom hur du vill, men jag skulle absolut rekommandera att försöka få dom att klara rom på egen hand, i alla fall någon gång, kanske när du inte har plats att föda upp fler kullar artificiellt, det brukar gå väldigt fort om man inte har tillgång till en lokal full med akvarier.

                  Mitt tips inför nästa kull är att ge föräldrarna fler lämpliga flyttbara saker att lägga rommen på, och tills du ska försöka få dom att föda upp ynglen själva anpassa akvariet lite mer så att de känner sig tryggare, vilket borde vara möjligt även om det finns nyfikna barn.

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #10
                    ja! barnen tycker jag ska få vara nyfikna, jag har 4 småbarn som ständigt är "på" akvarierna(4st) å trots det ynglas det, ägg läggs av ciklider å malar å även kläcks trots barn nyfikenhet,dom ska inte hållas undan, är väl underbart att barn lär sig om djur,har dock lärt dom att inte "knacka" på rutorna
                    MammaMia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...