Snäckor, bra eller anus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjTommy
    • October 2008
    • 321

    Snäckor, bra eller anus?

    http://img373.imageshack.us/my.php?image=dsc0121rx5.jpg

    Dessa snäckor har jag fått i min burk.. Har läst lite olika om snäckor, vissa säger att dom är bra eftersom dom "städar" botten, andra att dom förgiftar vattnet när dom dör och ruttnar osv. Någon som vet? Ska dom få vara kvar ett par stycken eller ska dom bort ev. giftas av?

    Ps. Någon som vet hur jag lägger in bilder rakt in i ämnet?
    Senast redigerad av DjTommy; 11 November 2008, 19:54.
    54 liter BB
    96 liter Dagis
    375 liter Malawi
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    De där var ju riktigt vackra! Jag är ingen expert men mina kanelbullsformade småsnäckor tycks inte gör anågon som helst skada förutom att de kan bli många.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Ser ut som Malaysiska sandsnäckor. De kan vara bra om man har fin sand men om man som du har stenar på botten gör de nog ingen större nytta. De vänder på sanden och bökar runt under sanden.
      De förökar sig oxå väldigt fort och många får svårt att bli av med dem. Jag skulle nog rensa bort dem jag såg om jag vore du.

      Endast goldmedlemmar kan lägga in bilder direkt i tråden så det enda sättet är att göra som du gjorde och länka hit bilden. Om du inte vill bli goldis vill säga
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Malajsiska sandsnäckor äter inte växter eller fiskägg, men de äter alger, överblivet fiskfoder och döda fiskar. Det är bland mycket få djur som äter cyano.

        Jag älskar dem, även fast de blir tusentals.

        Det där är f.ö. en obetydlig förtrupp, när de kommer igång på allvar rör sig hela sanden vid matdags.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Antee
          • September 2007
          • 165

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Malajsiska sandsnäckor äter inte växter eller fiskägg, men de äter alger, överblivet fiskfoder och döda fiskar. Det är bland mycket få djur som äter cyano.

          Jag älskar dem, även fast de blir tusentals.

          Det där är f.ö. en obetydlig förtrupp, när de kommer igång på allvar rör sig hela sanden vid matdags.
          Ok, så då är det ingen fara att jag stoppar i lite sandsnäckor i ett malawikar med ett ancistruspar i oxå, eller att jag har några i ett kar med paletter och tomasiciklider.
          Tänkte då på att rommen får vara i fred för snäckorna.
          240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
          112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
          112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
          30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Nej, det är lugnt.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...