Afrikansk Knivfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ronja016
    • August 2006
    • 220

    Afrikansk Knivfisk

    Ojojoj har nog gjort ett dumt impuls köp till min killes akvarium. Var på akvariehobby igår
    och skulle kolla efter en udda/ful fisk till killens akvarium. Pratade med peronalen om hans akvarium: 112l med platy, dvärg gurami, guppi, kamp hane, silver haj, kardinaltetror och blå filter räka. Han som jobba tipsa om knivfisken och jag blev kär på en gång! Köpte en och stoppa ner i hans akvarium. Men idag när vi vakna var tre kardinal tetror borta. Hur är denna fisk? Har jag blivit lurad? Peronlig erfarenheter av denna fisk?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Visst har du blivit lurad.
    Dels ska den ha ett kar på minst det dubbla mot vad du har, och dels käkar den småfisk ungefär som popcorn.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ja, både den och silverhajarna kräver betydligt större. Silverhajarna blir faktiskt större än knivfisken.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Ronja016
        • August 2006
        • 220

        #4
        Fasiken också det var det jag misstänkte, dem sa precis tvärt emot än vad som stod i artbeskrivningen. Tror du man kan ha den kvar för han pratar om att skaffa ett större snart, eller kommer det bli kaos i akvariumet?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det beror på hur många tetror eller andra fiskar du har som du vill ska försvinna. H*n är säkert inte så stor ännu så det funkar säkert ett litet tag, men om det vore jag skulle jag isf gått tillbaka med fisken med en gång för att kanske köpa en likadan efter ett större kar är införskaffat.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Ronja016
            • August 2006
            • 220

            #6
            Dom sa att den var fullvuxen. Hur stora fiskar kan den ta?

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Äh, kniven mår ju bra av lite levande föda Så räkna med att: om du vill ha kvar den så blir de mindre fiskarna käk, och du måste uppgradera akvarium ganska snart.

              EDIT:

              Den blir 20cm lång, ungefär.

              Kommentar

              Arbetssätt...