Dvärgkulfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Dvärgkulfisk

    Så, jag har planer på ett 125L kar med dvärgkulfiskar enbart. Nu är det så att jag hört de kan vara rätt bitska. Kan jag dock ha, säg 10 st, i ett 125L om det finns gott om gömställen för dem? Eller kommer det krasha totalt? Är det värt att prova? Har någon egna erfarenheter?

    Har hört att det möjligtvis går att ha ett tvåsiffrigt antal av dvärgar i ett så pass stort kar för dem, men att någon kan bli en sk. "hackkyckling" och bli lite mobbad.

    Jag har hört de kan vara lite jävliga mot andra fiskar, så jag är väldigt sugen på att ha ett kar med BARA kulfiskar, men tre stycken 3cm fiskar i ett 125L blir lite tomt i min mening. Skulle det dock inte funka med fler, så får jag väl acceptera det.

    Tacksam för all info ni kan ge.

    MVH Johan
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Ingen som vet?

    Kommentar

    • Annika
      • January 2002
      • 2518

      #3
      Jag har haft Dvärgkulfisk, Carinotetraodon travancoricus. Jag hade 5 st i ett 350-liter kar tillsammans med ett par scalarer, 1 hane + 2 honor Apistogramma cacatuoides och ett par ancistrus. Det funkade bra men de var 6 st kulfiskar från början. En av dem blev jagad av de andra hela tiden och tynade tillslut bort.

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Tack för svaret Annika!

        Det funkade alltså felfritt efter de hade hackat ihjäl en?
        Det känns som om det vore bäst att starta karet med hjälp av någon annan fisk, få det inkört. Sen släppa i alla kulfiskar samtidigt, så kanske de inte blir lika bitska mot varandra?

        Ska nog iaf. prova, ser jag att de mobbar någon så får jag väl åtgärda.

        Kommentar

        • diväteoxid
          • December 2006
          • 356

          #5
          Jag hade två i 180L och den mindre blev jagad hela tiden...men den större dog sen.
          Du kan nog räkna med trubbel, skulle jag gissa på. Men hoppas givetvis att det går bra!

          Kommentar

          • patriksg
            • May 2007
            • 1705

            #6
            Jag hade ett par kulfiskar i mitt 112L (tror jag köpte 6st) dom bråkade en hel del med andra fiskar, även med varandra... Det du kan göra är att köpa 2 hanar och kanske 6 honor.. Men det är rätt svårt att veta om det är en hona eller hane när du köper dom.. Brukar vara för små för att se.
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Patrik:

              Jo, det var det jag tänkte, två hanar borde ju klara ett 125L tillsammans iaf. Men som sagt, man ser ju inte vilket kön de har när de är så små. Dock är de ju vänliga när de är mindre.. men jag får chansa, funkar det inte så får jag lämna tillbaka de som bråkar

              Tack för svaren

              Kommentar

              • Broddan
                • February 2007
                • 536

                #8
                Jag har 3 dvärgkulor i ett ca 90 l burk med mycket växter. Här är en bra länk angående din fråga. På forumet finns det mycker erfarenhet av olika slags kulfisk.

                Lycka till

                Daniel

                Hälsningar

                D

                Kommentar

                • Suzemie
                  • September 2008
                  • 2

                  #9
                  Här en till sida du kan titta på..med bara de små www.dwarfpuffers.com
                  Jag har haft en fler aquarium med bara dvärg kulfiskar. De roliga, men få lät sjukdommar.
                  Titta på när du köper de om de är runda och bulliga, ingen platt mage eller se för magra ut. De kommer förmodligen inte att klara sig om de inte få levande blod maskar i min ervarenhet. Och så klart det roligaste: sniglar.
                  Jag hade en 60 liter med 3 styck och 2 räckor och en älgätare. Det gick bra tills en blev tokig och började jaga de andra 2. Jag köpte en liten aquarium till den "dumma" och det gick super bra tills jag gick på semester och en av mina vänner passade och så dog alla på 1 vecka.

                  Lycka till och ha skoj med de små fiskerna.

                  Sus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...