Fråga om mina scalarers äggläggningsvanor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pamelia
    • September 2006
    • 24

    Fråga om mina scalarers äggläggningsvanor

    Hej!
    Jag har ett 200 l akvarium med två scalare-par, några malar och ett stim neontetror. Tycker akvariet ör ganska stabilt med helt bra vattenvärden och inte så mycket alger.

    Frågan gäller mina scalarer. Den senaste tiden har mina scalarer lagt ägg ganska ofta - och ofelbart alltid samma dag som jag gjort vattenbyte. Är detta en slump, eller? Jag tycker liksom att de borde bli oroliga när jag har mixtrat med filter och annat, men tydligen inte...

    Vore kul att få svar...

    Ps. Några tips för att få dem att inte äta upp äggen? Misstänker iofs att min stora mal är en bov i uppätandet men vet ej, har missat när det händer.

    //Pamela
    Pamela
  • erikmoose
    • November 2005
    • 120

    #2
    Det kan inte vara så att du fyller på med kallare vatten, har läst att det triggar fiskar ibland.
    MVH
    Erik Tinnerwall

    http://www.eriksgallery.com

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Mina skalarer får ofta oxå för sig att lägga rom när man byter vatten.
      Någon sa att det påminner om regn, vilket kanske kan trigga läggning.

      Hur ofta har dom lekt ?

      Mina VF fick kläm på det här med läggning och vårdande efter 7-8 läggningar.

      Sedan har jag två par slöjscalarer, där det ena paret fick kläm på det efter
      kanske 20 läggningar. Det andra paret är nog uppe i kanske 50 läggningar.
      Och de har ingen kläm på det alls. De bara tuggar i sig rommen.

      Har du provat med en nattlampa ?
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av erikmoose
        Det kan inte vara så att du fyller på med kallare vatten, har läst att det triggar fiskar ibland.

        du var lite snabbare än jag.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Pamelia
          • September 2006
          • 24

          #5
          Intressant, det kan ju hända att jag råkar göra det, lägga kallare vatten alltså. De har lagt ägg kanske en 15 ggr, mitt andra par lite fler. Har inte provat nattlampa, men kanske det vore en idé.
          Pamela

          Kommentar

          Arbetssätt...