Vilken fengädda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrhenka
    • April 2008
    • 27

    Vilken fengädda?

    Tänkte skaffa ett nytt större akvarium till hallen.

    Har tänkt mig i storleken 540 L. Tänkt invånare är en fengädda som jag nu efter att ha läst 100-tals trådar här på forumet bestämt mig för. Men nu finns de ju som ni vet ganska många att välja på. Vilken är den bästa för en fengädds-nybörjare att börja med?? Samt vilka andra fiskar skulle jag kunna ha??

    Mvh Anders
  • Mikos_swe
    • December 2006
    • 25

    #2
    Jag skulle tipsa om en Polypterus ornatipinnis Riktigt häftiga mönster, de är aktiva simmare, och du kan ha den med t.ex Red Devils, Oscars etc.
    Ett 540Litersakvarium skulle JAG iaf pryda med stora färgrika fiskar
    2 st Gibbiceps, 1 Polypterus ornatipinnis , 2 Oscarciklider och kanske ett par praktbotior vore ashäftigt!
    Här haru bilder på Polypterus ornatipinnis :


    Kommentar

    • mrhenka
      • April 2008
      • 27

      #3
      aa.. riktigt nice färg på den.. dom andra fiskarna är väl ungefär vad jag har tänkt mig också tack för förslaget

      Kommentar

      • mrhenka
        • April 2008
        • 27

        #4
        läste att dom vill ha typ 40-45 cm högt kar/simdjup.. va tycker andra fiskar om de? dom vill väl hellre ha lite till??

        Kommentar

        • Mikos_swe
          • December 2006
          • 25

          #5
          Fiskar som Oscar etc är mkt flexibla :P Oscars brukar stå stilla, men ibland simma omkring lite, så att ha det djupet på akvariumet skadar inte Jag har ett akvarium som är 150 x 55 x 50, och jag hade Oscars där i, de håller sig på medelhöjd hela tiden, så den differansen som skiljer höjden på ditt akvarium till mitt spelar ingen roll Malar är ju som sagt bottenfiskar, och då de VILL gå upp till ytan så har de inga problem med det alls.

          Kolla t.ex på Youtube när du söker på Oscarfilmer, det finns folk som har dom i 200x30x30 akvarium, sen finns det andra som har ett oscarakvarium på 100 x 100 x 100 xD

          Kommentar

          • Malcus
            • June 2006
            • 555

            #6
            Jag har nu 17 fengäddor, varav 15 st går i ett 540 liters kar tillsammans med min asiatiska arowana (s. formosus), en tigerfisk (datnioides microlepis), channa gachua samt en trio geophages pindare och lite till.

            Ska man ha fengäddor tycker jag man ska ha fler än en iaf Garanterat en rolig fisk att hålla, som är ännu roligare att hålla flera stycken.

            Jag har 2 ornatipinnis, 4 senegalus, 4 delhezi, 6 endlicheri och 1 lapradei. Och endlicheri är de jag tycker om bäst!


            Kommentar

            • Malcus
              • June 2006
              • 555

              #7
              Ursprungligen postat av mrhenka
              läste att dom vill ha typ 40-45 cm högt kar/simdjup.. va tycker andra fiskar om de? dom vill väl hellre ha lite till??
              Är karet 60cm högt, kan du köra fullt.. de ska inte spela någon roll

              Kommentar

              Arbetssätt...