Kallvattens Channa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    #16
    Channa argus är tyvärr rätt omöjlig att hålla i våra standardkar, de behöver flera tusen liter.
    Jag har aldrig sett dom i listorna.

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #17
      Ursprungligen postat av THE_DUDE
      nä ja tror ingen odlar dom här i sverige (& speciellt inte någon grossist)

      matfisk teorin kan jag köpa, men man skulle nog hört nått om det isf.

      & vadå ''hålla fiskar i den storleken'' ...dom är ju små när man köper dom
      nä men seriöst det argumentet har ju aldrig hindrat någon tidigare... jag har lite svårt att förstå vad det är du vill egentligen oaken, är det för att du gillar dessa fiskar eller håller du på bara för att få basha lite??
      Jag ifrågsätter väl helt enkelt bara VARFÖR man ska hålla denna fisk i akvarium, visst, det går när den är liten, men sen då? Ska man avliva den och steka den i stekpannan då eller?

      Finns ju betydligt mindre Channa-arter som faktiskt går att hålla i akvarium, som passar mycket bättre.

      Kommentar

      • Aircut64
        • July 2007
        • 1207

        #18
        Jo men tanken slog till att jag ska odla denna firre i en stor o fin damm
        Sen så kan man ju sälja vidare om de blir alldeles för stora :P finns en hel del människor som skulle kunna tänka sig o köpa sådana här nemligen
        Men den är svååååår o hitta, det är det liksom ^^

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #19
          jag har en fråga som inte rör detta ämne så ni får ursäkta. Det räcker med 1 bra svar så tråden inte tas över.

          Huddinge zoo, vart i huddinge ligger detta. Har aldrig sett något sånt i huddinge centrum iaf. Någon som kan beskriva vart det ligger?
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Aircut64
            • July 2007
            • 1207

            #20
            Ursprungligen postat av Amaro
            jag har en fråga som inte rör detta ämne så ni får ursäkta. Det räcker med 1 bra svar så tråden inte tas över.

            Huddinge zoo, vart i huddinge ligger detta. Har aldrig sett något sånt i huddinge centrum iaf. Någon som kan beskriva vart det ligger?
            Rätt nära Mc Donalds, Fortsätt raka stigen förtbi Mc Donalds så ser du en Pizzeria siom heter ''Ciao'' någonting... A Men iafl, Så precis där är Huddinge Zoo där står det Huddinge Zoo med en stor gul reklam skylt så man ser ^^'

            Kommentar

            • THE_DUDE
              • February 2004
              • 764

              #21
              stek om du vill, det finns tusentals anledingar till att ha dom i akvarium & man kommer inte behöva flera tusen liter till en ensam argus (artbeskrivningarna här är mest rekommendationer & avrådelser... imo)

              men det är nog ingen ide att försöka odla dom Aircut, tror endå inte dom går så bra att sälja här i sverige, om du skulle lyckas...
              http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
              ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

              Kommentar

              • Aircut64
                • July 2007
                • 1207

                #22
                Ursprungligen postat av THE_DUDE
                stek om du vill, det finns tusentals anledingar till att ha dom i akvarium & man kommer inte behöva flera tusen liter till en ensam argus (artbeskrivningarna här är mest rekommendationer & avrådelser... imo)

                men det är nog ingen ide att försöka odla dom Aircut, tror endå inte dom går så bra att sälja här i sverige, om du skulle lyckas...

                mm men sen så finns det ju en stor risk att folk köper från mig o sedan ''råkar'' släppa ut dom i våra vattendrag och då slutar vårat vatten likadant som i USA, det kommer bli övertaget av channor...Dock vore det jäkligt coolt men det är inte så bra för våra andra fiskar :/

                Kommentar

                • THE_DUDE
                  • February 2004
                  • 764

                  #23
                  nej det vore INTE coolt... det får ALDRIG hända!!!
                  http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                  ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                  Kommentar

                  • Aircut64
                    • July 2007
                    • 1207

                    #24
                    Ursprungligen postat av THE_DUDE
                    nej det vore INTE coolt... det får ALDRIG hända!!!
                    AAAAAAAH AMMAGAD Channa invasion LOL haha

                    Kommentar

                    • Auroraswe
                      • November 2007
                      • 55

                      #25
                      ehhhh. mupp...
                      www.myspace.com/auroraswe

                      Kommentar

                      • Guest

                        #26
                        Ursprungligen postat av THE_DUDE
                        stek om du vill, det finns tusentals anledingar till att ha dom i akvarium & man kommer inte behöva flera tusen liter till en ensam argus (artbeskrivningarna här är mest rekommendationer & avrådelser... imo)

                        men det är nog ingen ide att försöka odla dom Aircut, tror endå inte dom går så bra att sälja här i sverige, om du skulle lyckas...
                        argus är en grov channa art och tillhör också bland de längsta arterna i släktet.

                        Om man vill vara schysst mot argus så behövs ett stort kar, ett 540 är inte så poppis från channans sida

                        Kommentar

                        • Aircut64
                          • July 2007
                          • 1207

                          #27
                          Ursprungligen postat av Auroraswe
                          ehhhh. mupp...
                          No Life emo wannabe
                          Senast redigerad av Aircut64; 04 March 2008, 19:32.

                          Kommentar

                          • Vandal
                            • January 2006
                            • 1655

                            #28
                            aircut64: om du tar det med en klackspark att en främmande rovfisk invaderade våra vatten i sverige är du inte lämpad att hålla dem.
                            over and out /Petter
                            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • THE_DUDE
                              • February 2004
                              • 764

                              #29
                              Lutt, nä nä 540 blir ju för litet (fast jag vet inget om hur fort dom växer)
                              men med det dubbla kan man få det att funka, beroende på måtten på karet osv...

                              Vandal, sant!
                              http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                              ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                              Kommentar

                              • Aircut64
                                • July 2007
                                • 1207

                                #30
                                Ursprungligen postat av Vandal
                                aircut64: om du tar det med en klackspark att en främmande rovfisk invaderade våra vatten i sverige är du inte lämpad att hålla dem.
                                Jag har INTE skrivigt att jag ska köpa dem o släppa ut dom Det jag skrev var: om jag odlar denna fisk så finns det en stor risk att någon köper o släpper ut dom. Läs inte hastigt tills nästa gång läs igenom nogrannt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...