Kulfisk Tråden.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #91
    En snubbe har hört av sig ang mina asellus nu, han har ett 2400L kar som han tänkte ha dom i. Glad jag blev när jag hörde det :P hehe, känns som att dom kommer till ett bra hem.

    Så idag åkte jag till hornbach och köpte 2 dvärgar!!! Lite för små men vi får se hur det går, får mata mycket så dom inte blir uppätna :P
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • Pytte86
      • November 2007
      • 158

      #92
      jag har 5st kulfiskar, grön kulfisk e det.. 3 av dom gömmer sig bakom pumpen nästa hela tiden, vad kan det bero på?

      Kommentar

      • mongoloj
        • August 2006
        • 125

        #93
        Vad kul patrik! Du har ju haft annonsen uppe ett tag, måste kännas bra att de kommer till ett stort kar med!
        Får hoppas det går bra med dvärgarna med!

        Pytte86: Har du mycket växter, rötter och liknande som bryter sikten för kulorna? Kulor brukar ju i allmänhet kunna vara väldigt elaka mot varandra, så det är bra om det finns många gömställen. Kan hända att de två som är framme mycket hackar på de tre som gömmer sig så fort de försöker komma fram?
        Min zoon:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

        Kommentar

        • Pytte86
          • November 2007
          • 158

          #94
          mongoloj: jag har inte sett nån av dom vara elaka mot varandra, det finns grotta och rötter att gömma sig i, men ska köpa mer växter osv idag och se om det hjälper.

          Kommentar

          • patriksg
            • May 2007
            • 1705

            #95
            Ursprungligen postat av mongoloj
            Vad kul patrik! Du har ju haft annonsen uppe ett tag, måste kännas bra att de kommer till ett stort kar med!
            Får hoppas det går bra med dvärgarna med!
            Ja det känns jätte bra! Känndes som att han som ska köpa dom var vettig också, så det är bra Ska slänga i lite valisneria i karet, ska köpa det när jag köper fler kulfiskar!
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • mongoloj
              • August 2006
              • 125

              #96
              Pytte86: Ok, är de nya i akvariet? De kanske är lite blyga nu i början bara, var fisk har ju sin egen personlighet

              patriksg: Ja, man vill ju veta att fiskarna kommer till ett gott hem! Kan aldrig bli för mycket växter för kulorna Nästan!
              Min zoon:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

              Kommentar

              • Pytte86
                • November 2007
                • 158

                #97
                det kan nog stämma, för nu är det bara en som gömmer sig alla andra simmar runt och verkar trivas bra =)

                Kommentar

                • Pytte86
                  • November 2007
                  • 158

                  #98
                  kom nyss hem och hittade en kulfisk död

                  ingen aning vad den kan ha dött av, men det e nog en till som e påväg att dö, dom svarta prickarna på fisken har blivit bruna :S.. nån som vet vad det kan vara?

                  Kommentar

                  • patriksg
                    • May 2007
                    • 1705

                    #99
                    Ursprungligen postat av Pytte86
                    kom nyss hem och hittade en kulfisk död

                    ingen aning vad den kan ha dött av, men det e nog en till som e påväg att dö, dom svarta prickarna på fisken har blivit bruna :S.. nån som vet vad det kan vara?
                    www.thepufferforum.com är du bra på engelska så gå med i det forumet (jag heter putte där om du vill veta :P ) Hur nytt är karet? var matar du med? är maten kanske gammal?

                    Synd att den dog! jätte tråkigt
                    Mvh Patrik

                    Kommentar

                    • Pytte86
                      • November 2007
                      • 158

                      finns väl säkert mycket att lära sig där så skadar ju itne att läsa lite =)

                      karet har varit igång i säkert 5månader, men dom här fiskarna har varit där i i ca 1 vecka.

                      dom får rödamygg, och nått annat frysfoder som innehåller spiritulina eller vad det nu heter och musslor. började ge dom musslor i förrgår, kanske e dom som gör det?

                      Kommentar

                      • patriksg
                        • May 2007
                        • 1705

                        Musslor ger man firren ska få slipa tänder, dock äter en kulfisk inte snäckor/musslor som är större än deras öga (typ) så dvärgkulfiskar bör ju ha mycket små musslor/snäckor. Låter du dessa ligga i ett tag? Jag hade iaf sluta med det då det blir massa damm och skit som kanske kan röttna.
                        hur varmt var det i karet?

                        Det kan ju även vara att du har haft otur med dina...
                        Mvh Patrik

                        Kommentar

                        • Pytte86
                          • November 2007
                          • 158

                          åfan ska dom vara så små :S. dom här e nog typ 1cm, vissa lite större. men har inte sett dom lämna något. men är ju lätt att missa.

                          det är runt 25grader i karet just nu.

                          kanske är bäst att sluta ge dom musslor och skaffa snäckor istället, tror du att det skulle behövas ett relativt stor vattenbyte med? för det e ganska grummligt efter maten dom har fått under den här tiden.

                          tänkte sen med på hur mycket salt är lagom att ha i ett 200liters kar?

                          Kommentar

                          • patriksg
                            • May 2007
                            • 1705

                            Ursprungligen postat av Pytte86
                            åfan ska dom vara så små :S. dom här e nog typ 1cm, vissa lite större. men har inte sett dom lämna något. men är ju lätt att missa.

                            det är runt 25grader i karet just nu.

                            kanske är bäst att sluta ge dom musslor och skaffa snäckor istället, tror du att det skulle behövas ett relativt stor vattenbyte med? för det e ganska grummligt efter maten dom har fått under den här tiden.

                            tänkte sen med på hur mycket salt är lagom att ha i ett 200liters kar?
                            Tycker du ska göra ett vattenbyte! byt lite tills det grummliga efter musslorna är borta (inte allt på en gång)! kolla även nitriten. Du behöver inte ge dom snäckor, deras tänder växer inte så otroligt mycket, (som tex mudustus och asellus) Du behöver inte ha salt i karet tycker jag, dvärgkulfiskar (det var dom du hade va) lever i sötvatten, har du malar i karet så tycker dom inte alls om salt. =(
                            Mvh Patrik

                            Kommentar

                            • Pytte86
                              • November 2007
                              • 158

                              tar och kör ett vatten byte redan ikväll och hoppas det blir bättre, det är grön kulfisk jag har, och det ska ju vara bräckvatten till dom?

                              Kommentar

                              • patriksg
                                • May 2007
                                • 1705

                                Okej jag fick för mig att det var dvärgkulfisk!! Sorry!! ja dessa ska ha bräckt!!!
                                Mvh Patrik

                                Kommentar

                                Arbetssätt...