Paddfisk (Allenbatrachus Grunniens)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Polaren

    • February 2008
    • 25

    Paddfisk (Allenbatrachus Grunniens)

    Hallå i stugan!

    Tänkte höra om någon av er här har haft någon erfarenhet av paddfiskar?

    Har googlat lite och fått fram sparsam information om Allenbatrachus Grunniens. Såg att det fanns en artikel här på Zoopet men är inte goldmedlem ännu då jag inte hunnit med att skaffa mig det...

    Är det någon av er som har haft erfarenhet av denna intressanta fisk?

    Har haft en del rovfiskar innan men tycker att den här verkar väldigt intressant iochmed dessa skarpa ljud som den sägs kan framkalla och dess säregna utseende.

    Så har ni någon fakta om denna fisk? Ös ur er bara!

    Tack på förhand!
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    tempen mellan 23-27C, den blir max 30cm och är svår att hålla, på vilket sätt vet jag tyvärr inte, den är iaf inte så speciellt känslig. Står bla att den egentligen inte är så lämplig som akvariefisk men det är en smakfråga enligt mig.

    Den är givetvis köttätare, föredrar samt behöver levande foder, antagligen för stimulans lr liknande, du kan dock lära den att käka tinade räkor mm. den är också likt malar en bottenorienterad fisk.

    Problemet med fisken är att den bara ett tag kan gå i sötvatten, med tiden behöver den saltigare vatten, dvs bräckt vatten. Den är antagligen inte heller lämplig att hålla med annan fisk då den är rovgirig. Du bör akta händerna då du tex rengör karet då fisken är giftig, står iaf här på zoopet att giftet motsvarar ett getingstick.

    Det jag skrivit e ganska basic info lixom, hoppas det hjälper lite iaf. Har personligen aldrig hållt denna fisk så mer info än detta blir nog svårt för mig att ge,

    Mvh Amaro
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Polaren

      • February 2008
      • 25

      #3
      Ursprungligen postat av Amaro
      Problemet med fisken är att den bara ett tag kan gå i sötvatten, med tiden behöver den saltigare vatten, dvs bräckt vatten. Den är antagligen inte heller lämplig att hålla med annan fisk då den är rovgirig. Du bör akta händerna då du tex rengör karet då fisken är giftig, står iaf här på zoopet att giftet motsvarar ett getingstick.
      Tack för dina svar! Jo, det med bräckvatten är jag medveten om. Har läst på diverse forum om folk som lyckats ha dom länge i sötvatten men jag tror att det bästa är att ha lätt bräcktvatten.

      Att den har svårt att gå med andra fiskar gör mig inget, tycker fisken verkar intressant i sig så han skulle lätt kunna få glassa runt i sit egna akvarium. Eller glassa, de ligger väl mest stilla eller nergrävda men you get my point!

      Ingen annan som sett ett exemplar av fisken ute i handeln?

      Kommentar

      • Polaren

        • February 2008
        • 25

        #4
        Tänkte bumpa upp min egna tråd med bilder!





        Ingen som har något matnyttigt att säga om fisken?

        Verkar vara svårt att se skillnad mellan A. Grunniens och B. Trispinosus så någon av bilderna är möjligen den senare.

        Kommentar

        • Ahlqvist
          • January 2008
          • 661

          #5
          Ursprungligen postat av Polaren
          Ingen som har något matnyttigt att säga om fisken?
          Den ser vidrig ut *rys*

          "
          So Long, and Thanks for All the Fish
          "
          Douglas Adams
          Spana in NVSA's Webbsida!

          Kommentar

          • Polaren

            • February 2008
            • 25

            #6
            Ursprungligen postat av Ahlqvist
            Den ser vidrig ut *rys*
            Javisst, vidrig och alldeles, alldeles... Underbar.

            Har skickat iväg ett mail till Havanna Zoo för att höra om de har/haft fisken eller kanske kan ta hem. Man kan ju alltid försöka i alla fall.

            Kommentar

            • Polaren

              • February 2008
              • 25

              #7
              Skickade ett mail till Havanna Zoo i måndags men har ännu inte fått svar. Kanske bara är jag som är otålig.

              Här har ni lite intressant läsning om Batrachus trispinosus.
              Jag vet att det inte är samma art men snarlik i både beteende och krav.




              Visst är dom för söta?

              Kommentar

              • Polaren

                • February 2008
                • 25

                #8
                Sådär, nu har jag pratat med Havanna Zoo och de gav inget roligt besked för min del. Blev vänligt bemött och hon jag pratade med kollade upp om de kunde ta in fisken men de fanns inte ens med i hennes listor. Men då gav hon mig nummret till en affär vid namn "Trop akvarie importen" och sa att om inte han har fisken eller hört talats om den så trodde hon det skulle bli svårt att få tag i den.

                Sagt och gjort, jag ringde upp numret och frågade om han hade möjlighet att ta in A. Grunniens. Då sa han att under hans tretton år med affär så hade han bara haft inne den en enda gång. Så han trodde att det skulle bli mycket svårt att få tag i den.

                Men men, mitt letande går vidare, det kanske är någon här som vet någon bra affär/importör man kan ta kontakt med?

                För jag har bestämt mig, jag ska fan ha en paddfisk i mitt akvarium!

                Kommentar

                • mediabrus
                  • October 2005
                  • 80

                  #9
                  Jag har haft Batrachus trispinosus och tror att de har dem på Akvarieteknik. Jag lyckades inte få min att äta (vad jag vet), den låg gömd hela tiden från det att jag släppte ner den i karet tills en vecka innan den dog, då den var oerhört "aktiv". Försökte mata med diverse godsaker men det gick inte och så en dag var den död. Trist på en helt otroligt fulsnygg och märklig fisk.

                  Jag hade mitt 12 centimeter långa exemplar i bräckt vatten, ca 1.004.
                  http://www.brackvattensakvariet.se

                  Kommentar

                  • Polaren

                    • February 2008
                    • 25

                    #10
                    Ursprungligen postat av mediabrus
                    Jag har haft Batrachus trispinosus och tror att de har dem på Akvarieteknik. Jag lyckades inte få min att äta (vad jag vet), den låg gömd hela tiden från det att jag släppte ner den i karet tills en vecka innan den dog, då den var oerhört "aktiv". Försökte mata med diverse godsaker men det gick inte och så en dag var den död. Trist på en helt otroligt fulsnygg och märklig fisk.

                    Jag hade mitt 12 centimeter långa exemplar i bräckt vatten, ca 1.004.
                    Åhå! Ett litet ljus i mörkret! Akvarieteknik, är det affären i Filipstad?

                    Var det länge sen du hade den?

                    Lite nyfiken, kan B. Trispinosus framkalla läten som sim släkting?

                    Tacksam för svar.

                    Kommentar

                    • mediabrus
                      • October 2005
                      • 80

                      #11
                      Jo, Akvarieteknik är butiken i Filipstad och det är även en av de största grossisterna i Sverige där många butiker tar sin fisk ifrån. När jag tittar i deras senaste lista (2008-02-14) som finns att hitta på http://akvarieteknik.se/ så hittar jag inte den (brukar gå under namnet "Lejonfisk") men den kanske kommer tillbaka.

                      Jag hade min i ett par, tre månader. Eftersom jag aldrig fick den att äta så antar jag att det är därför den dog. Angående lätet så vet jag faktiskt inte.
                      http://www.brackvattensakvariet.se

                      Kommentar

                      • Polaren

                        • February 2008
                        • 25

                        #12
                        Ursprungligen postat av mediabrus
                        Jo, Akvarieteknik är butiken i Filipstad och det är även en av de största grossisterna i Sverige där många butiker tar sin fisk ifrån. När jag tittar i deras senaste lista (2008-02-14) som finns att hitta på http://akvarieteknik.se/ så hittar jag inte den (brukar gå under namnet "Lejonfisk") men den kanske kommer tillbaka.

                        Jag hade min i ett par, tre månader. Eftersom jag aldrig fick den att äta så antar jag att det är därför den dog. Angående lätet så vet jag faktiskt inte.
                        Okej, tack för dina svar.
                        Får bli till att skicka ett mail till dom även fast det stod att de ville att man skulle ta kontakt med deras kunder i första hand. Men det är svårt att veta vilka det är då deras hemsida inte blivit uppdaterad på ett tag eller något i den stilen.

                        Kommentar

                        • Amaro
                          • January 2007
                          • 1709

                          #13
                          Tycker du ska kolla med akvarielagret i sthlm samt prata med butiker som handlar av IMAZO, IMAZO brukar ha gryma listor på rovfiskar, skitstort sortiment, du måste dock be din lokala handlare att ta hem deras grosslista då de inte säljer till privatpersoner.

                          Akvarielagret i bromma köper dock hela tiden av imazo (www.akvarielagret.se) imazo skickar in sina listor varje vecka, jag var ute efter en fläckig bengädda som i de butiker jag kollade i nästan var omöjlig att ta hem, ringde akvarielagret och efter en vecka så fanns den på deras lista.

                          Ps jag tror även att de kan skicka den till dig om du bor för långt bort, de är riktigt snälla och kunniga.
                          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                          Kommentar

                          • Polaren

                            • February 2008
                            • 25

                            #14
                            Nu börjar jag se ett ljus i mörkret! Kollade igenom Akvarietekniks lista och visst fanns "lejonfisk" med just denna gången. Visserligen inte A. Grunniens utan troligen B. Trispinous(hette något annat där men måste vara denna) Ska ringa till dom nu vid 16.00 då de öppnar.

                            Pratade också med den lokala zooaffären som sa att de kanske kunde ta någon beställning från Akvarieteknik så jag slapp att krångla mig upp till Filipstad.

                            Men först måste jag ringa till dom och höra så de har kvar fisken... Man skall inte ropa hej förrens man kommit över bäcken. Återkommer så fort jag mer.

                            Det slog mig också att när jag startade tråden så var ju tanken att det skulle diskuteras A. Grunniens men då det verkar som det bli Trispinous istället kanske en moderator eller admin kan ändra trådnamnet? För det känns ju lite väl onödigt att klämma ut en ny trådstart.

                            Kommentar

                            • Polaren

                              • February 2008
                              • 25

                              #15
                              Imorgon ska jag ringa till Exotic Zoo då de skulle prata med Akvarieteknik idag eller imorgon om att beställa lite fisk. Hoppas innerligt att de har kvar dem.

                              Tack för alla bra svar förresten!

                              Synd att man inte bor närmare Sthlm, Akvarielagret har man hört mycket bra om men det blir lite svårt och oekonomisk att åka dit för att handla fisk.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...