Channa bleheri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    Channa bleheri

    fick hem ett ex på ca 10cm. Riktigt fin är den.

    Det jag nu undrar är om denna fisk kommer börja hugga efter min hand då den blivit 20cm.

    en annan fråga är om den kommer hugga mina fiskar. Minsta fiskarna jag har är på ca 10cm och 3-4cm i höjd.

    praktbotier, silverhajar, eldstjärtar, scalare, blackghost mm.

    Vill gärna ha info av folk som hållt denna firre i vuxen storlek. Vad har ni för viktiga punkter att dela med er av?

    Mvh Amaro
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • suzanne.h
    • March 2005
    • 223

    #2
    Täck för alla ev hål i täckglaset för de är bra på att rymma.

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Det jag har hört av en vän som odlar dessa är att dom är obra i akvarie med andra sorters fiskar, och ja dom bits så småningom så dina händer kan få nyp

      Mata den med guppy sen så ska du få se på action
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        drd aa kan förstå att det inte är den mest lämpliga att ha med andra fiskar.

        Men men fiskarna jag har nu är relativt stora, speciellt i jämförelse med ormhuvudet.

        jag ska nog då den växt lite mer kasta in 1-2 "testfiskar", fiskar i en viss storlek kanske 2-3cm mindre än mina fiskar jag har nu. Då channan tar dessa fiskar så vet jag att det inte är länge kvar tills de ger sig på mina andra "större" fiskar.

        Kanske 2 större svärdbärare eller molly. Nått sånt

        Men när den väl nyper till min hand, har den då sånna tänder som sliter upp min hand eller? kan den skada mig? eller nyper den bara till. Har sett ganska vidriga youtube videos där dem hugger tag i bytet och sliter loss köttbitar. Men då snackar vi om de större channorna, men men skulle iaf inte vilja ha handen i karet om min bleheri blir sån.
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          Ursprungligen postat av Amaro
          Men när den väl nyper till min hand, har den då sånna tänder som sliter upp min hand eller? kan den skada mig? eller nyper den bara till. Har sett ganska vidriga youtube videos där dem hugger tag i bytet och sliter loss köttbitar. Men då snackar vi om de större channorna, men men skulle iaf inte vilja ha handen i karet om min bleheri blir sån.

          Komigen nu gott folk, är ju orolig för mina fingrar help me

          uppdate: ingen bryr sig om mina fingrar, hur ska ja baka pizza åt er om mina fingrar e borta
          Senast redigerad av Amaro; 07 January 2008, 19:18.
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Malcus
            • June 2006
            • 555

            #6
            Jag kan inte påstå att de är så värst farliga för dina händer nej. De kanske nyper till när du har fingrarna i karet. Men inte så den anfaller så fort du rör om i karet.

            Jag har min channa gachua 18cm med corydoras utan några problem, o detta är en betydligt mer aggresiv channa än bleheri.

            Kommentar

            • Azeah
              • October 2005
              • 266

              #7
              Säger bara akta så den inte rymmer. Jag köpte en 14cm och en vecka senare så låg den snustorr på golvet, den lyckades antingen ta sig ut ett hål på 0,5*1,5cm eller så hoppade den ur utan att jag märkte, när jag hade öppet täckglaset. Trist som f*n iallafall. Täck alla små hål!
              1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #8
                malcus så pass? okej då behöver jag kanske inte vara så orolig för mina fiskar och mig själv då (hoppas jag) Men nyckel till frid mellan dessa och de andra är väll att ja ser till att channan inte går runt hungrig, detta kanske dämpar dess mördar instinkt?

                azeah joo jag e själv orolig för att det där ska ske, ska köpa filtermaterial på torsdag och sätta för kabelöppningarna i lysrörsarmaturen. finns en på varje sida. Men frågan är dock om detta kommer knasa till syrestillförseln i burken? de e ju i princip de där 2 hålen som tar in syre, finns inga fler
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                • Azeah
                  • October 2005
                  • 266

                  #9
                  Syre kommer det nog in iallafall, det är ingen fara. Täpp för hålen.
                  1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                  Kommentar

                  • Amaro
                    • January 2007
                    • 1709

                    #10
                    Ska nog täppa för hålen med blå filtermatta, det lär ju iallafall komma in lite syre på detta vis. Sen kanske jag borrar några hål i plastlocket/armaturen.
                    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                    Kommentar

                    • Auroraswe
                      • November 2007
                      • 55

                      #11
                      Min C. Bleheri är väldigt snäll mo alla andra fiskarna... Men inte särskilt snäll mot mig. hugger direkt när jag fixar nogot i vattnet. han gav sig inte på mina Ctenopoma Aqutirostre när dem var små heller... de enda han har ätit var nån glödbandstetra som jag hade köpt åt gäddguramin. annars rätt kass jägare när de gäller lite snabbare fiskar. guppy kanske den kan ta?
                      www.myspace.com/auroraswe

                      Kommentar

                      • Maniac swe
                        • May 2007
                        • 2

                        #12
                        Du kan vara lugn Amaro. Har själv 4st bleheri i 15cm dom e mycket lugna och äter ur handen när man matar kan få ett littet kyvnyp ibland. Dom äter inga fiskar om dom e söre än 3-4cm. Har även 4st bleheri "blau assam", 1 st Channa aurantimaculata runt 20-25cm och även den lugn, men den tar fisk som är hälften så stora som han sjäv=(

                        Kommentar

                        Arbetssätt...