Fisk i varmt vatten

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KE
    • November 2004
    • 356

    Fisk i varmt vatten

    Blev i somras av med fisk för flera tusen pga att det blev väldigt varmt i båda akvarierna. Har ingen lust att köpa dyr utrustning för kyla av akvarierna och är inte hemma mycket på sommarn så kan inte heller lägga i petflaskor med is i. Men tänkte slänga ut en fråga här oh undrar om någon här vet några fiskar som inte har problem med 30+ i akvariet under den varma tiden på året?
    Zoonen
    Akvarietorka för tillfället...
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    ska inte discus ha varmt vatten? är inte säker men jag tror det =)
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Du måste upp mot, och oftast över, 35 grader för att döda fisk - kunde du inte bara ha stängt belysningen, värmarna, och ev. slängt i extra luftning?

      Men som svar på din fråga: allt överlever till en bit över 30. Det är när du går över 33-35 nånstans det börjar bli kritiskt, och få överlever 40 nån längre stund.

      Behöver du verkligen fisk som tål 35-40 grader, då finns det liksom alkali-tilapia och några killis, inte mycket mer...
      Senast redigerad av Azur; 01 December 2007, 15:55.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Tenkare
        • May 2005
        • 2519

        #4
        Bor du i hus/marklägenhet kan du alltid ta en slang och gräva ner en bit ner i trädgården.
        Sätt på en cirkulationspump och du får kylning på vattnet. Ska själv prova denna metod när sommaren kommer. Och funkar inte det så ska min ac här hemma få jobba.
        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


        Min zon Min Tenkare

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Temperaturen i våra kar brukar hålla sig okej på sommaren om vi öppnar upp dem så att vatten kan avdunsta obehindrat.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Låser tråden eftersom den inte specifikt handlar om fiskar som ingår i kategorin "Övriga fiskar" utan mer verkar vara en allmän fiskfråga.
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 December 2007, 19:53.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Hur är det Kjell så här på lördagskvällen...
              Varför låsa eller kanske varför inte låsa...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Kjell satte nyckeln i tråden men glömde vrida om...
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...