Gummiål

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paletten93
    • February 2006
    • 42

    Gummiål

    hejsan jag köpte ett 500 liters akvarium idag och fick då med en grå ål. han jag köpte det för kallade den för gummi ål. är det någon som vet nåt latinskt namn på den.
    Och om någon vet vilka fiskar man kan ha den med?
    är det möjligt att ha den tillsammans med diskus?

    Tacksam för svar

    / Oliver
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det är förmodligen en Typhlonectes natans, som egentligen inte är en fisk, utan en amfibie. Har man många i samma akvarium kan de avge en hel del slem. Tappade all sug på att nå´nsin skaffa så´na när jag stoppade ner handen i gruset i ett akvarium som innehöll ett antal "gummiålar".



    Vad jag fick ut av det, så blir de 45-55 cm, och föder levande ungar. De hålls tydligen bäst i en liten grupp, i akvarier som är drygt 100 cm långa, och med ett vattenstånd på ca 30 cm. Ett ganska tjockt lager sand/grus, som inte är för grovt eller vasst, då de kan skada sig på det, och grottor och växter att gömma sig bland.
    Senast redigerad av Shepard; 25 November 2007, 00:01.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Paletten93
      • February 2006
      • 42

      #3
      okey vet om den är taskig mot andra fiskar? jag fick med den när jag köpte nytt akvarium och nu bor den tillsammans med två paroonhajar en silver haj och en stor pleco. ska göra mig av med dessa fiskar men är lite sugen på att behålla ålen.
      tror du att man kan ha den tillsammans med diskus?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Det är ingen ål, utan ett slags groddjur. Jag tror inte den är aggressiv, men det är nog inte så bra att hålla dem med diskus, deras krav skiljer sig nog en del. Jag antar att slemmet de avger inte påverkar vattenkvaliteten i så bra riktning, bra vatten är ju viktigt för diskus. De hålls nog bäst med sin egen art. Jag har som sagt inte haft så´na, men hålls de som rekommenderat, är de säkert intressanta djur.
        Senast redigerad av Shepard; 25 November 2007, 16:28.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Paletten93
          • February 2006
          • 42

          #5
          okey tack för svaren.

          Kommentar

          • Sorubim
            • September 2007
            • 9

            #6
            Läste om nån kille på zoonen som fått yngel av gummiålar. Rätt coolt tycker jag då.

            Kommentar

            • fabiaRS
              • November 2005
              • 193

              #7
              Ursprungligen postat av Sorubim
              Läste om nån kille på zoonen som fått yngel av gummiålar. Rätt coolt tycker jag då.
              kan det ha varit jag eller... märkte att jag fått ett X antal ålar när jag la ner med akvarium för ca ett år sen... hade 2 st "gummiålar" sne när jag tömde akvariet å lyfte på en grotta så ramlade det ut en slemmklump stor som en knytnäve som rörde på sig..räknade aldrig ungarna men många var dom å dom var lika stora som blyertspennor

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Tråden låses eftersom den uppenbarligen inte handlar om någon fisk som ingår i kategorin "Övriga fiskar"
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...