öronål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lottie350
    • July 2007
    • 151

    öronål

    Är det någon som har erfarenhet av en sådan rackare (öronål)?
    Vilket är det minsta akvariet någon haft en sådan i?
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    #2
    Jag gjorde ganska nyligen av med mina två öronålar, tyvärr. Situationen blev ohållbar då de åt upp inte bara alla ciklidyngel men också en hel del annan fisk, bland annat nästan hela stimmet av angolabarber vilka tack vare sin avlånga form antagligen låg som godisbitar i munnen på ålarna.

    Men om man har dem med fisk som inte går in i deras munnar är det en kul annorlunda fisk.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • Lottie350
      • July 2007
      • 151

      #3
      jaha det var ju tråkigt, jag hade tänkt köpa 2 ålar och sen nån ciklid, men vill gärna ha bebisar på cikliderna och det är ju synd om de äter upp dom.
      Man får väl försöka göra mycket gömmställen isf.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Och ha något för insuget på ytterfiltret om du nu har ett sådant. Det hade inte jag och ålen gillade att simma in den vägen, får skylla på att det var 20 år sedan.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Lottie350
          • July 2007
          • 151

          #5
          nja jag tror inte den skulle kunna göra det , fast man vet aldrig, dom verkar ganska smidig

          Kommentar

          • Andi
            • October 2007
            • 8

            #6
            Är det roligare med 2? Eller räcker det med 1?

            Kommentar

            • cattus
              • August 2007
              • 167

              #7
              Täta ALLA små hål ut ur akvariet, de är riktigt hopplösa.... rymmer så fort det finns minsta glepa. Eller sänk vattennivån. Har man tur och hittar dom snabbt kan de klara sig, om man hittar dom innan de helt torkat ut.
              Allt går om man vill...

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Håller med cattus! Vår öronål (Ullla) försvann en dag och hittades bakom karet, intorkad. Hålet var max 0.5 cm stort som hon lyckades klämma sig ut genom (matningshål som pumpslangen gick ut genom och igentejpat)...
                Men annars är det en otroligt rolig liten varelse. Fast man får räkna med lite "fisksvinn"... *S*
                Vi hade bara en, men vill ha 2 nästa gång. Inte för att de kanske bryr sig så mycket, utan mer för att den är så rolig att man vill ha mer av den!
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                Arbetssätt...