Schomburgk´s bladfisk leker !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaimlerBenz
    • April 2007
    • 66

    Schomburgk´s bladfisk leker !

    hehe jag trodde inte dom skulle leka, så nu då vad gör jag, dom är nattaktiva i sin naturliga miljö, ska jag släcka ner allt eller släcka ner så det finns lite skymmningsbelysning ?

    Någon som är kunnig på dessa ljuvliga fiskar ?
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Grattis!
    Du har läst artbeskrivningen, va?
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • DaimlerBenz
      • April 2007
      • 66

      #3
      Ursprungligen postat av Daniel Blom
      Grattis!
      Du har läst artbeskrivningen, va?
      Ja jo det har jag gjort men det står ju inte direkt så utförligt hur dom beter sig när dom leker... att dom lägger ägg och på vilka ställen. men hur länge leker dom och under vilka förutsättningar ? dom värkar ju trivas men.. ja som sagt hur gjör jag nu.

      Kommentar

      • DaimlerBenz
        • April 2007
        • 66

        #4
        Nu har jag hittat ca 5-10 yngel, hanen värkar vilja leka igen med honan, vad händer nu då ? Får ynglena klara sig själva nu ? Ska jag försöka plocka ur dom så att dom har större chans att överleva eller skyddar hanen dom fortfarande. ?

        Kommentar

        • DaimlerBenz
          • April 2007
          • 66

          #5
          jaja, bekymmer bekymmer, här om dagen skulle jag flytta på mitt akvarium när jag till min förvåning hittade ca 100-200 yngel utspridda lite var stans. Dom är roliga dom små liven för dom "hänger" i små trådar på glaset (antar att det är någon alg). ja jag va i alla fall tvungen att flytta på akvariet och började tömma och plocka ur all inreding så jag kunde komma åt att i alla fall försöka fånga några yngel. Jag tror jag lyckad fånga kanske ca 30st och la dom i ett yngelnät tillsamans med 10 guppy-yngel. Efter ca 2 dagar fans det 5 bladfiskyngel kvar som nu tyvärr har fått flytta igen till ett eget kar, vilket kanske inte är så dumt igentligen. Nu hittar jag bara 3 som flyter runt med strömmen, då & då börjar dom simma runt lite så dom lever i alla fall och växer gör dom med, när jag hittade dom va dom ca 1-1,5mm, nu har dom blivit ca 3mm och börjar faktiskt lika en bladfisk. Ja vi får se om dessa 3 överlever jag hoppas på det men om bara en skulle överleva den rent idiotiska resan dom har fått vara med om skulle jag vara glad. Mitt fina par (mamma & pappa bladfisk) letar fortfarande efter sina små bäbisar men börjar lugna ner sig nu, så förhoppningarna lutar åt att det kanske kan bli någon kull till men det får framtiden utvisa.

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            hmm..varför var du tvungen att flytta akvariet? nästa gång de leker kanske du kan flytta andra fiskarna och låta ynglena var kvar? så små yngel är extremt känsliga och jag skulle nog inte flytta dom..något som kan funka är att täta en vanlig yngelbur med nylonstruma (så gjorde jag innan jag la ner pansarmalsrom däri, så att de inte kan smita ut) och ha buren kvar i stora akvariet eftesrom det förhoppningsvis är bra vatten däri.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • DaimlerBenz
              • April 2007
              • 66

              #7
              Ursprungligen postat av lenis3
              hmm..varför var du tvungen att flytta akvariet? nästa gång de leker kanske du kan flytta andra fiskarna och låta ynglena var kvar? så små yngel är extremt känsliga och jag skulle nog inte flytta dom..något som kan funka är att täta en vanlig yngelbur med nylonstruma (så gjorde jag innan jag la ner pansarmalsrom däri, så att de inte kan smita ut) och ha buren kvar i stora akvariet eftesrom det förhoppningsvis är bra vatten däri.

              Ja du vi va tvunga att mublera om lite hemma för att få platts på bästa sätt. Jag har ett finmaskigt "yngelnät" på ca 15x10x10cm så dom tar sig inte ut därifrån. Och hitta deras rom... tja du, inte det lättaste i världen bland alla dom växterna och rötterna.

              Och varför jag inte kunde ha kvar nätet i mitt stora kar är för att jag har två katter som gärna fiskar där i + att dom har tagit sönder mitt täckglas, så jag byggde helt änkelt en överdel till karet och häng-anordningen till ynglnätet passade inte riktigt. Får försöka lösa det på något sätt...

              Jaja nu lever bara en liten stackare men jag hoppas på mera lek från föräldrarna.

              Kommentar

              Arbetssätt...