tigerfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    tigerfisk

    Är riktigt sugen på denna firre, undrar dock om den måste ha bräckvatten, en del menar att det funkar lika bra i sötvatten. Såg på havanaazoo.se att de säljer 4st för 500kr så priset är ju riktigt bra. Har också fått veta att de växer väldigt långsamt.

    Det jag tänkt mig är att ha ca 6st i samma kar. Då jag får hem dem så kommer de antagligen vara 5-6cm. Kommer de överens med varandra undrar jag? Vill också behålla en del fiskar jag har redan nu så som Chitala ornatan jag har samt ev min blackghost och en del malar. Vad tror ni om detta ?? är också sugen på Polypterus Endlicheri Endlicheri

    Viktigast av allt är ju frågan om dessa firrar kan klara sig bra i sötvatten lr inte.

    en sidofråga. Vad krävs det för bräckvatten ?? Funkar vanliga filterpumpar,doppvärmare mm ?? eller krävs det ny teknik? Saltmätare måste jag väll ändå ha för att se salthalten i karet. Växtlighet kräver denna firre samt att jag vill ha mycket växtlighet. Vad för växter tål salt då? vart hittar man dem ??

    MVh Amaro.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    #2
    Dom är ju ganska aggresiva vad jag vet,kan vel bli småbråk om mat och dom klarar sig med vanlig filtering och doppvärmare ja =)

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      tacl för svar, behöver dock expert utlåtanden, tex av personer som har eller haft dessa fiskar.
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • Malcus
        • June 2006
        • 555

        #4
        Ursprungligen postat av Amaro
        tacl för svar, behöver dock expert utlåtanden, tex av personer som har eller haft dessa fiskar.
        Jag har både datnioides mocrolepsis och datnioides polota (bilder finns på min zoon) Jag har dem i sötvatten utan några som helst probs. Men polota har jag hört att de inte ska klara sig i sött, men har som sagt fungerat utmärkt för mig. Den växer och mår bra (haft den i ett halv år nu).

        Microlepsis (är va havanna har inne) klarar sig lika bra som vilken sötvattenslevande firre som helst i sötvatten.

        Ett tips är att svälta "datsen" ett tag och sen försöka få dem o äta pellets, det brukar underlätta en del.

        Du kan mycket väl ha din knivfisk tillsammans med dem, och polypterus endlicheri om den är i lagom storlek, skulle vara synd om den åt upp tigrarna
        Senast redigerad av Malcus; 27 August 2007, 14:29.

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          nice nice, malcus du verkar ha allt du hehe. Får kanske komma förbi dig i huddinge och hälsa på någon gång. Kan betala inträde :P

          men hur många kan jag ha ihop är frågan. Går de på varandra om jag har tex 5-6st ? har fått veta att de växer ganska långsamt också. De man köper är väll alltid under 10cm lr? hur stora vad dina då du köpte dem ?

          Så chitalan går bra, blackghost och malarna då ? vågar du svara eller finns det risk att det kan knasa om ja har malar med dessa fiskar ?
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Malcus
            • June 2006
            • 555

            #6
            Malar o BGK funkar de med.

            De är bäst att ha 1 eller en grupp på minst 5 st. Mina polota var 4-5cm när jag köpte dem (kanske ännu mindre) har dock bara en sådan kvar nu.. då den dominante hacka ihjäl de andra.

            Sen köpte jag min microlepsis nu för 2-3 veckor sedan bara. Den var 15cm och är väl fortf. lika lång.. lite kraftigare bara.

            Jah, jag har rätt så mycket fiskar. Men inte så mycket akvarium, allt är fördelat på ett 540 och ett 360 liters kar Har även köpt mig en channa lucius och sen så ska det förhoppningsvis (om grosisten har några kvar) komma hem 2st polypterus endlicheri på onsdag.

            Kommentar

            • Amaro
              • January 2007
              • 1709

              #7
              malcus i see låter kanon ju att BGK och malar funkar, är du däremot helt säker på att malar funkar?? mina malar e dyra vettu, skulle kasta mig ur fönstret om något skulle gå snett (bor däremot bara en våning upp men men )

              så hur många polota hade du då? dvs hur många hackade den domninanta ihjäl ?? det jag som sagt vill e ju att ha ca 5-6st om inte fler blir knas om de börjar hugga varandra :S är det osäkert på om tigerfiskar kommer överens eller inte ? (ps ska ju iofs ha microlpesis men samma sak gäller väll dem?!?)

              hehe ok men spela roll hur många kar du har, fiskarna är ju riktigt grymma. Har tråkigt nog aldrig sett många av dessa firrar in real life. hehe nice hoppas du får tag i endlicheri då
              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

              Kommentar

              • Malcus
                • June 2006
                • 555

                #8
                Ursprungligen postat av Amaro
                malcus i see låter kanon ju att BGK och malar funkar, är du däremot helt säker på att malar funkar?? mina malar e dyra vettu, skulle kasta mig ur fönstret om något skulle gå snett (bor däremot bara en våning upp men men )

                så hur många polota hade du då? dvs hur många hackade den domninanta ihjäl ?? det jag som sagt vill e ju att ha ca 5-6st om inte fler blir knas om de börjar hugga varandra :S är det osäkert på om tigerfiskar kommer överens eller inte ? (ps ska ju iofs ha microlpesis men samma sak gäller väll dem?!?)

                hehe ok men spela roll hur många kar du har, fiskarna är ju riktigt grymma. Har tråkigt nog aldrig sett många av dessa firrar in real life. hehe nice hoppas du får tag i endlicheri då
                De ska inte gå på malarna... tigerfirrar är rätt snälla igentligen. (Inte mot fiskar med stora silvriga fjäll dock, inte heller för små firrar).

                Jag köpte 4st. Jag vet inte, men tror polota är lite elakare. Det är iaf. vad jag kan se här hemma. Min polota går på de andra firrarna litegran, men det gör inte microlepsis'en. 5-6st funkar bra

                Man ska ju ha kar så man har platts för alla fiskarna. Men mina endlicheris som jag verkligen hoppas kommer imorgon får gå i ett 63liters till en början.

                Kommentar

                • Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

                  #9
                  fick du hem dina endlicheris då ?
                  If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                  Kommentar

                  • Malcus
                    • June 2006
                    • 555

                    #10
                    Jo, "endlicheri" hehe... är delhezis. Så ska tillbaka med dem till affären imorrn.
                    Köpte oxo en sk. "platinum senegalus". Vit (ej albino)

                    Kommentar

                    • mediabrus
                      • October 2005
                      • 80

                      #11
                      Ursprungligen postat av Amaro

                      en sidofråga. Vad krävs det för bräckvatten ?? Funkar vanliga filterpumpar,doppvärmare mm ?? eller krävs det ny teknik? Saltmätare måste jag väll ändå ha för att se salthalten i karet. Växtlighet kräver denna firre samt att jag vill ha mycket växtlighet. Vad för växter tål salt då? vart hittar man dem ??

                      MVh Amaro.
                      Får jag lov att tipsa om min hemsida? www.brackvattensakvariet.se
                      Där kan du nog finna svaret på dina frågor. Jag kommer att utveckla den mer med tiden.
                      http://www.brackvattensakvariet.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...